J
2021
Problematika sociálního znevýhodnění u dětí v mateřské škole
STÁREK, Lukáš
Basic information
Original name
Problematika sociálního znevýhodnění u dětí v mateřské škole
Name (in English)
The issue of social disadvantage in children in kindergarten
Authors
STÁREK, Lukáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Studia scientifica facultatis paedagogicae UNIVERSITAS CATHOLICA RUŽOMBEROK, Ružomberok, VERBUM – vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku, 2021, 1336-2232
Other information
Type of outcome
Article in a journal
Field of Study
50302 Education, special
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
RIV identification code
RIV/46358978:_____/21:00000173
Organization
Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository
Keywords (in Czech)
dítě;předškolní vzdělávání;případová studie;rodina;sociální znevýhodnění
Keywords in English
Child;preschool education;case study;family;social disadvantage
Tags
International impact, Reviewed
V originále
Předložený text se zaměřuje na problematiku sociálního znevýhodnění u dětí v mateřské škole a upozorňuje na skutečnosti, které přináší praxe a mohou být výzvou v uvědomění si důležitosti sociálního prostředí optikou pedagogických pracovníků. Mateřská škola je většinou první institucí v životě dítěte, jenž má napomoci osamostatňování dítěte, zvládání změny prostředí, akceptaci pedagogické autority a další stěžejní oblasti, které předurčují jeho úspěšný/neúspěšný start v rámci základní školy. Mateřská škola je zde pojata jako instituce, která předurčuje nejen sociální dráhu dítěte.
In English
The presented text focuses on the issue of social disadvantage in children in kindergarten and draws attention to the facts that practice brings and can be a challenge in realizing the importance of the social environment from the perspective of teachers. Kindergarten is usually the first institution in a child's life to help the child become independent, cope with environmental change, acceptance of pedagogical authority and other key areas that determine his/her successful / unsuccessful start in primary school. Kindergarten is conceived here as an institution that determines not only the child's social career.
Displayed: 6/7/2025 17:33