J 2021

Problematika sociálního znevýhodnění u dětí v mateřské škole

STÁREK, Lukáš

Basic information

Original name

Problematika sociálního znevýhodnění u dětí v mateřské škole

Name (in English)

The issue of social disadvantage in children in kindergarten

Authors

STÁREK, Lukáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Studia scientifica facultatis paedagogicae UNIVERSITAS CATHOLICA RUŽOMBEROK, Ružomberok, VERBUM – vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku, 2021, 1336-2232

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

URL

RIV identification code

RIV/46358978:_____/21:00000173

Organization

Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository

Keywords (in Czech)

dítě;předškolní vzdělávání;případová studie;rodina;sociální znevýhodnění

Keywords in English

Child;preschool education;case study;family;social disadvantage

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 6/4/2022 12:56, Roman Zezulka

Abstract

ORIG EN

V originále

Předložený text se zaměřuje na problematiku sociálního znevýhodnění u dětí v mateřské škole a upozorňuje na skutečnosti, které přináší praxe a mohou být výzvou v uvědomění si důležitosti sociálního prostředí optikou pedagogických pracovníků. Mateřská škola je většinou první institucí v životě dítěte, jenž má napomoci osamostatňování dítěte, zvládání změny prostředí, akceptaci pedagogické autority a další stěžejní oblasti, které předurčují jeho úspěšný/neúspěšný start v rámci základní školy. Mateřská škola je zde pojata jako instituce, která předurčuje nejen sociální dráhu dítěte.

In English

The presented text focuses on the issue of social disadvantage in children in kindergarten and draws attention to the facts that practice brings and can be a challenge in realizing the importance of the social environment from the perspective of teachers. Kindergarten is usually the first institution in a child's life to help the child become independent, cope with environmental change, acceptance of pedagogical authority and other key areas that determine his/her successful / unsuccessful start in primary school. Kindergarten is conceived here as an institution that determines not only the child's social career.
Displayed: 6/7/2025 17:33