STÁREK, Lukáš. Problematika sociálního znevýhodnění u dětí v mateřské škole (The issue of social disadvantage in children in kindergarten). Studia scientifica facultatis paedagogicae UNIVERSITAS CATHOLICA RUŽOMBEROK. Ružomberok: VERBUM – vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku, 2021, vol. 20, No 2, p. 54-74. ISSN 1336-2232.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Problematika sociálního znevýhodnění u dětí v mateřské škole
Name (in English) The issue of social disadvantage in children in kindergarten
Authors STÁREK, Lukáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Studia scientifica facultatis paedagogicae UNIVERSITAS CATHOLICA RUŽOMBEROK, Ružomberok, VERBUM – vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku, 2021, 1336-2232.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/46358978:_____/21:00000173
Organization Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository
Keywords (in Czech) dítě;předškolní vzdělávání;případová studie;rodina;sociální znevýhodnění
Keywords in English Child;preschool education;case study;family;social disadvantage
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Roman Zezulka, učo 1135. Changed: 6/4/2022 12:56.
Abstract
Předložený text se zaměřuje na problematiku sociálního znevýhodnění u dětí v mateřské škole a upozorňuje na skutečnosti, které přináší praxe a mohou být výzvou v uvědomění si důležitosti sociálního prostředí optikou pedagogických pracovníků. Mateřská škola je většinou první institucí v životě dítěte, jenž má napomoci osamostatňování dítěte, zvládání změny prostředí, akceptaci pedagogické autority a další stěžejní oblasti, které předurčují jeho úspěšný/neúspěšný start v rámci základní školy. Mateřská škola je zde pojata jako instituce, která předurčuje nejen sociální dráhu dítěte.
Abstract (in English)
The presented text focuses on the issue of social disadvantage in children in kindergarten and draws attention to the facts that practice brings and can be a challenge in realizing the importance of the social environment from the perspective of teachers. Kindergarten is usually the first institution in a child's life to help the child become independent, cope with environmental change, acceptance of pedagogical authority and other key areas that determine his/her successful / unsuccessful start in primary school. Kindergarten is conceived here as an institution that determines not only the child's social career.
Print
Add to clipboard Displayed: 5/5/2024 08:16