Přehled o publikaci
	
		
		
		2021
			
	    
	
	
    Problematika sociálního znevýhodnění u dětí v mateřské škole
STÁREK, LukášBasic information
Original name
Problematika sociálního znevýhodnění u dětí v mateřské škole
	Name (in English)
The issue of social disadvantage in children in kindergarten
		Authors
STÁREK, Lukáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
			Edition
 Studia scientifica facultatis paedagogicae UNIVERSITAS CATHOLICA RUŽOMBEROK, Ružomberok, VERBUM – vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku, 2021, 1336-2232
			Other information
Language
Czech
		Type of outcome
Article in a journal
		Field of Study
50302 Education, special
		Country of publisher
Slovakia
		Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
		References:
RIV identification code
RIV/46358978:_____/21:00000173
		Organization
Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository
			Keywords (in Czech)
dítě;předškolní vzdělávání;případová studie;rodina;sociální znevýhodnění
		Keywords in English
Child;preschool education;case study;family;social disadvantage
		Tags
International impact, Reviewed
		
				
				Changed: 6/4/2022 12:56, Roman Zezulka
				
		In the original language
Předložený text se zaměřuje na problematiku sociálního znevýhodnění u dětí v mateřské škole a upozorňuje na skutečnosti, které přináší praxe a mohou být výzvou v uvědomění si důležitosti sociálního prostředí optikou pedagogických pracovníků. Mateřská škola je většinou první institucí v životě dítěte, jenž má napomoci osamostatňování dítěte, zvládání změny prostředí, akceptaci pedagogické autority a další stěžejní oblasti, které předurčují jeho úspěšný/neúspěšný start v rámci základní školy. Mateřská škola je zde pojata jako instituce, která předurčuje nejen sociální dráhu dítěte.
				In English
The presented text focuses on the issue of social disadvantage in children in kindergarten and draws attention to the facts that practice brings and can be a challenge in realizing the importance of the social environment from the perspective of teachers. Kindergarten is usually the first institution in a child's life to help the child become independent, cope with environmental change, acceptance of pedagogical authority and other key areas that determine his/her successful / unsuccessful start in primary school. Kindergarten is conceived here as an institution that determines not only the child's social career.