V originále
The transport accessibility is the significant factor in the effort for the balanced development of the regions and preservation of the internal cohesion of the Czech Republic, the real form of which is the result of a number of components, often staying against each other in the conflict positions, economic, political, legal, population and others. The analysis of the transport accessibility of larger settlement centers, which are municipalities with extended powers (ORP) and regional cities, was done during the solving the project, within which this article was created. The transport accessibility of the ORP was expressed cartographically through the number of public transport connections during working days (Wednesday was chosen) and during non-working days, respectively free days (Saturday was chosen). The results obtained here were, of course, influenced by the fact that at the time of this analysis, the restrictions related to the fight against COVID-19.
In Czech
Dopravní dostupnost je významným faktorem ve snaze o vyvážený rozvoj regionů a zachování vnitřní soudržnosti České republiky, jejíž reálná podoba je výsledkem řady složek stojících často proti sobě v konfliktu. postavení, ekonomické, politické, právní, populační a další. Analýza dopravní dostupnosti větších center osídlení, kterými jsou obce s rozšířenou působností (ORP) a krajská města, byla provedena při řešení projektu, v jehož rámci vznikl tento článek. Dopravní dostupnost ORP byla vyjádřena kartograficky prostřednictvím počtu spojů MHD v pracovních dnech (byla zvolena středa) a ve dnech pracovního klidu, resp. volných dnů (zvolena sobota). Zde získané výsledky byly samozřejmě ovlivněny tím, že v době této analýzy platila omezení související s bojem proti COVID-19.