Detailed Information on Publication Record
BERAN SLÁDKAYOVÁ, Michaela and Jana NEUSAROVÁ. Modely občianskeho vzdelávania dospelých (Models of citizenship education of adults). Prvé. Banská Bystrica: Belianum, 2021, 130 pp. ISBN 978-80-557-1906-1. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Modely občianskeho vzdelávania dospelých |
Name in Czech | Modely občanského vzdělávání dospělých |
Name (in English) | Models of citizenship education of adults |
Authors | BERAN SLÁDKAYOVÁ, Michaela (703 Slovakia, guarantor) and Jana NEUSAROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution). |
Edition | Prvé. Banská Bystrica, 130 pp. 2021. |
Publisher | Belianum |
Other information | |
---|---|
Original language | Slovak |
Type of outcome | Book on a specialized topic |
Field of Study | 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems] |
Country of publisher | Slovakia |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
Publication form | printed version "print" |
RIV identification code | RIV/46358978:_____/21:00000212 |
Organization | Celoškolská pracoviště (studium mimo fakulty) – Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository |
ISBN | 978-80-557-1906-1 |
Keywords (in Czech) | občanské vzdělávání dospělých;evropské země;modely občanského vzdělávání, vzdělávání dospělých |
Keywords in English | adult education;citizenship education of adults;european countries;models of citizenship education |
Tags | Monografie |
Tags | International impact, Reviewed |
Changed by | Changed by: Mgr. Jana Neusarová, Ph.D., učo 2422. Changed: 30/4/2022 11:33. |
Abstract |
---|
Cieľom monografie je oboznámiť sa s charakteristikou občianskeho vzdelávania dospelých, s jeho modelmi vo vybraných krajinách Európy, jeho zastúpenie v andragogike a predložiť systematický výklad popisovanej problematiky na základe sekundárnej analýzy dát vo vzťahu k problematike s prihliadnutím k aktuálnym vzdelávacím a spoločenským trendom. Monografia je rozdelená na 3 základné kapitoly. Prvá kapitola oboznamuje s občianskym vzdelávaním a jeho ukotvením v systéme vzdelávania dospelých, resp. v andragogike. Druhá kapitola približuje kurikulum občianskeho vzdelávania dospelých, predovšetkým jeho charakteristiku a kurikulárne aspekty. Tretia, záverečná kapitola je jadrom monografie. Oboznamuje s modelmi občianskeho vzdelávania dospelých vo vybraných krajinách Európy, obzvlášť na Slovensku a v Česku, ďalej popisuje inštitucionálne zabezpečenie občianskeho vzdelávania dospelých v Nemecku, Rakúsku, v Poľsku, Veľkej Británii, Francúzsku a Slovinsku. V závere popisujeme občianske vzdelávanie dospelých vo vybraných škandinávskych krajinách. |
Abstract (in Czech) |
---|
Cílem monografie je seznámit s charakteristikou občanského vzdělávání dospělých, jeho modely ve vybraných zemích Evropy jeho zastoupení v andragogice a předložit systematický výklad popisované problematiky na základě sekundární analýzy dat ve vztahu k tématu a s přihlédnutím k aktuálním vzdělávacím a společenským trendům. Monografie je rozdělena na 3 kapitoly. První kapitola seznamuje s občanským vzděláváním a jeho ukotvením v systému vzdělávání dospělých, resp. v andragogice. Druhá kapitola přibližuje kurikulum občanského vzdělávání dospělých, především jeho charakteristiku a kurikulárními aspekty. Třetí, závěrečná, kapitola je jádrem monografie. Seznamuje s modely občanského vzdělávání dospělých ve vybraných zemích Evropy, zejména na Slovensku a v Česku, dále popisuje institucionální zajištění občanského vzdělávání dospělých v Německu, Rakousku, v Polsku, Velké Británii, Francii a Slovinsku. Na závěr popisujeme občanské vzdělávání dospělých ve vybraných skandinávských zemích. |
Abstract (in English) |
---|
The aim of the monograph is to get acquainted with the characteristics of citizenship education of adults, its models in selected European countries, its representation in andragogy and present a systematic interpretation of the described issues based on secondary analysis of data in relation to the topic and taking into account current educational and social trends. The monograph is divided into 3 chapters. The first chapter introduces citizenship education and its anchoring in the system of adult education, respectively in andragogy. The second chapter introduces the curriculum of civic adult education, especially its characteristics and curricular aspects. The third, final, chapter is the core of the monograph. It introduces the models of citizenship education of adults in selected European countries, especially in Slovakia and the Czech Republic, and describes the institutional provision of citizenship education of adults in Germany, Austria, Poland, Great Britain, France and Slovenia. Finally, we describe citizenship education of adults in selected Scandinavian countries. |