B 2021

Modely občianskeho vzdelávania dospelých

BERAN SLÁDKAYOVÁ, Michaela and Jana NEUSAROVÁ

Basic information

Original name

Modely občianskeho vzdelávania dospelých

Name in Czech

Modely občanského vzdělávání dospělých

Name (in English)

Models of citizenship education of adults

Authors

BERAN SLÁDKAYOVÁ, Michaela (703 Slovakia, guarantor) and Jana NEUSAROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Prvé. Banská Bystrica, 130 pp. 2021

Publisher

Belianum

Other information

Language

Slovak

Type of outcome

Book on a specialized topic

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/46358978:_____/21:00000212

Organization

Celoškolská pracoviště (studium mimo fakulty) – Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository

ISBN

978-80-557-1906-1

Keywords (in Czech)

občanské vzdělávání dospělých;evropské země;modely občanského vzdělávání, vzdělávání dospělých

Keywords in English

adult education;citizenship education of adults;european countries;models of citizenship education

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 30/4/2022 11:33, Mgr. Jana Neusarová, Ph.D.

Abstract

V originále

Cieľom monografie je oboznámiť sa s charakteristikou občianskeho vzdelávania dospelých, s jeho modelmi vo vybraných krajinách Európy, jeho zastúpenie v andragogike a predložiť systematický výklad popisovanej problematiky na základe sekundárnej analýzy dát vo vzťahu k problematike s prihliadnutím k aktuálnym vzdelávacím a spoločenským trendom. Monografia je rozdelená na 3 základné kapitoly. Prvá kapitola oboznamuje s občianskym vzdelávaním a jeho ukotvením v systéme vzdelávania dospelých, resp. v andragogike. Druhá kapitola približuje kurikulum občianskeho vzdelávania dospelých, predovšetkým jeho charakteristiku a kurikulárne aspekty. Tretia, záverečná kapitola je jadrom monografie. Oboznamuje s modelmi občianskeho vzdelávania dospelých vo vybraných krajinách Európy, obzvlášť na Slovensku a v Česku, ďalej popisuje inštitucionálne zabezpečenie občianskeho vzdelávania dospelých v Nemecku, Rakúsku, v Poľsku, Veľkej Británii, Francúzsku a Slovinsku. V závere popisujeme občianske vzdelávanie dospelých vo vybraných škandinávskych krajinách.

In Czech

Cílem monografie je seznámit s charakteristikou občanského vzdělávání dospělých, jeho modely ve vybraných zemích Evropy jeho zastoupení v andragogice a předložit systematický výklad popisované problematiky na základě sekundární analýzy dat ve vztahu k tématu a s přihlédnutím k aktuálním vzdělávacím a společenským trendům. Monografie je rozdělena na 3 kapitoly. První kapitola seznamuje s občanským vzděláváním a jeho ukotvením v systému vzdělávání dospělých, resp. v andragogice. Druhá kapitola přibližuje kurikulum občanského vzdělávání dospělých, především jeho charakteristiku a kurikulárními aspekty. Třetí, závěrečná, kapitola je jádrem monografie. Seznamuje s modely občanského vzdělávání dospělých ve vybraných zemích Evropy, zejména na Slovensku a v Česku, dále popisuje institucionální zajištění občanského vzdělávání dospělých v Německu, Rakousku, v Polsku, Velké Británii, Francii a Slovinsku. Na závěr popisujeme občanské vzdělávání dospělých ve vybraných skandinávských zemích.

In English

The aim of the monograph is to get acquainted with the characteristics of citizenship education of adults, its models in selected European countries, its representation in andragogy and present a systematic interpretation of the described issues based on secondary analysis of data in relation to the topic and taking into account current educational and social trends. The monograph is divided into 3 chapters. The first chapter introduces citizenship education and its anchoring in the system of adult education, respectively in andragogy. The second chapter introduces the curriculum of civic adult education, especially its characteristics and curricular aspects. The third, final, chapter is the core of the monograph. It introduces the models of citizenship education of adults in selected European countries, especially in Slovakia and the Czech Republic, and describes the institutional provision of citizenship education of adults in Germany, Austria, Poland, Great Britain, France and Slovenia. Finally, we describe citizenship education of adults in selected Scandinavian countries.