BERAN SLÁDKAYOVÁ, Michaela and Jana NEUSAROVÁ. Modely občianskeho vzdelávania dospelých (Models of citizenship education of adults). Prvé. Banská Bystrica: Belianum, 2021, 130 pp. ISBN 978-80-557-1906-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Modely občianskeho vzdelávania dospelých
Name in Czech Modely občanského vzdělávání dospělých
Name (in English) Models of citizenship education of adults
Authors BERAN SLÁDKAYOVÁ, Michaela (703 Slovakia, guarantor) and Jana NEUSAROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Prvé. Banská Bystrica, 130 pp. 2021.
Publisher Belianum
Other information
Original language Slovak
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/46358978:_____/21:00000212
Organization Celoškolská pracoviště (studium mimo fakulty) – Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository
ISBN 978-80-557-1906-1
Keywords (in Czech) občanské vzdělávání dospělých;evropské země;modely občanského vzdělávání, vzdělávání dospělých
Keywords in English adult education;citizenship education of adults;european countries;models of citizenship education
Tags Monografie
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jana Neusarová, Ph.D., učo 2422. Changed: 30/4/2022 11:33.
Abstract
Cieľom monografie je oboznámiť sa s charakteristikou občianskeho vzdelávania dospelých, s jeho modelmi vo vybraných krajinách Európy, jeho zastúpenie v andragogike a predložiť systematický výklad popisovanej problematiky na základe sekundárnej analýzy dát vo vzťahu k problematike s prihliadnutím k aktuálnym vzdelávacím a spoločenským trendom. Monografia je rozdelená na 3 základné kapitoly. Prvá kapitola oboznamuje s občianskym vzdelávaním a jeho ukotvením v systéme vzdelávania dospelých, resp. v andragogike. Druhá kapitola približuje kurikulum občianskeho vzdelávania dospelých, predovšetkým jeho charakteristiku a kurikulárne aspekty. Tretia, záverečná kapitola je jadrom monografie. Oboznamuje s modelmi občianskeho vzdelávania dospelých vo vybraných krajinách Európy, obzvlášť na Slovensku a v Česku, ďalej popisuje inštitucionálne zabezpečenie občianskeho vzdelávania dospelých v Nemecku, Rakúsku, v Poľsku, Veľkej Británii, Francúzsku a Slovinsku. V závere popisujeme občianske vzdelávanie dospelých vo vybraných škandinávskych krajinách.
Abstract (in Czech)
Cílem monografie je seznámit s charakteristikou občanského vzdělávání dospělých, jeho modely ve vybraných zemích Evropy jeho zastoupení v andragogice a předložit systematický výklad popisované problematiky na základě sekundární analýzy dat ve vztahu k tématu a s přihlédnutím k aktuálním vzdělávacím a společenským trendům. Monografie je rozdělena na 3 kapitoly. První kapitola seznamuje s občanským vzděláváním a jeho ukotvením v systému vzdělávání dospělých, resp. v andragogice. Druhá kapitola přibližuje kurikulum občanského vzdělávání dospělých, především jeho charakteristiku a kurikulárními aspekty. Třetí, závěrečná, kapitola je jádrem monografie. Seznamuje s modely občanského vzdělávání dospělých ve vybraných zemích Evropy, zejména na Slovensku a v Česku, dále popisuje institucionální zajištění občanského vzdělávání dospělých v Německu, Rakousku, v Polsku, Velké Británii, Francii a Slovinsku. Na závěr popisujeme občanské vzdělávání dospělých ve vybraných skandinávských zemích.
Abstract (in English)
The aim of the monograph is to get acquainted with the characteristics of citizenship education of adults, its models in selected European countries, its representation in andragogy and present a systematic interpretation of the described issues based on secondary analysis of data in relation to the topic and taking into account current educational and social trends. The monograph is divided into 3 chapters. The first chapter introduces citizenship education and its anchoring in the system of adult education, respectively in andragogy. The second chapter introduces the curriculum of civic adult education, especially its characteristics and curricular aspects. The third, final, chapter is the core of the monograph. It introduces the models of citizenship education of adults in selected European countries, especially in Slovakia and the Czech Republic, and describes the institutional provision of citizenship education of adults in Germany, Austria, Poland, Great Britain, France and Slovenia. Finally, we describe citizenship education of adults in selected Scandinavian countries.
Print
Add to clipboard Displayed: 18/5/2024 14:06