J
2022
Komenského koncept výchovy člověka
LACA, Slavomír, Ivana SHÁNILOVÁ a Jiří TŮMA
Základní údaje
Originální název
Komenského koncept výchovy člověka
Název česky
Komenského koncept výchovy člověka
Název anglicky
Comenius’ concept of education of man
Autoři
LACA, Slavomír (703 Slovensko, domácí), Ivana SHÁNILOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí) a Jiří TŮMA
Vydání
Poradce - manažer, zvl. č. 2022; Komenského odkaz a vybrané problémy současného vzdělávání, Praha, Vydavatelství MJF Praha, 2022, 1803-5213
Další údaje
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/46358978:_____/22:00000211
Organizace
Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repozitář
Klíčová slova česky
Výchova;Mravnost;Kázeň;Hodnoty výchovy
Klíčová slova anglicky
Upbringing;Morality;Discipline;Upbringing values
V originále
Komenského koncept výchovy člověka se hlavně opírá o mravnost a výchovnou kázeň. Mravné chování a jednání člověka by mělo být základem celé společnosti. Mravnost, úcta k bohu a morálním hodnotám by podle Komenského měly vést k míru a porozumění i mezi národy. Kázeň ve výchovném procesu je základem pro naučení se učební látky, její osvojení a použití v praxi. Výchovnou kázeň Komenský chápe v osobnostním i interaktivním smyslu. Žák i učitel by měli krotit svůj temperament, a ve vzájemné komunikaci by měla být výuka realizována na základě vzájemného respektu. Význam těchto dvou významných složek výchovného procesu je aktuální i ro dnešní společnost.
Anglicky
The Comenius’s concept of upbringing of man is based mainly on morality and upbringing discipline. Moral conduct and behaviour of man should be the basis of the entire society. According to Comenius’ opinion, morality, the reverence of God and moral values should lead to 30 peace and understanding among nations. The discipline in the upbringing process is the basis for learning the subject matter, its acquisition and use in practise. Comenius understands upbringing discipline both in personality and interactive sense. Both the pupil and the teacher should tame their temperament and within mutual communication, teaching should be done on the basis of mutual respect. The significance of these two significant components of the upbringing process is current also for today’s society.
Zobrazeno: 15. 5. 2025 22:28