D 2020

Produktivní spotřeba vzdělání - Nástin kritické analýzy zhodnocování vzdělanostního

BARTÁK, Jan

Basic information

Original name

Produktivní spotřeba vzdělání - Nástin kritické analýzy zhodnocování vzdělanostního

Name in Czech

Produktivní spotřeba vzdělání - Nástin kritické analýzy zhodnocování vzdělanostního

Name (in English)

Productive education need – Outline of critical analysis of evaluation of educational potential

Authors

BARTÁK, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Bratislava, Konferencia Ďalšie vzdelávanie v centre pozornosti na UK v Bratislave, p. 98-100, 3 pp. 2020

Publisher

Univerzita Komenského v Bratislave

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

50902 Social sciences, interdisciplinary

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

electronic version available online

RIV identification code

RIV/46358978:_____/20:00000166

Organization

Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository

ISBN

978-80-223-4917-8

Keywords in English

economics;education;intellectual capital;human capital;organisational capital

Tags

Reviewed
Changed: 6/5/2022 12:32, Ing. Kateřina Lendrová

Abstract

ORIG EN

V originále

Vzdělávací soustava v ČR zaostává za dynamickým rozvojem průmyslu 4.0, zejména pak informačních technologií. Důsledky těchto změn se projevují v profesním a sociálním uplatnění absolventů škol ve všech oblastech společenského života. Školská politika sice tyto změny do jisté míry reflektuje, vnímá současnost, ale postrádá prognostické zacílení na klíčové způsobilosti odborné, sociální a osobnostní, jimiž by měli disponovat budoucí absolventi škol všech stupňů. Pro řešení této situace doporučuje autor inspiraci v poznatcích znalostního managementu a využití Revansova pravidla (nezbytnost předstihu interního růstu znalostí vůči externímu prostředí).

In English

The educational system in the Czech Republic lags behind the dynamic development of industry 4.0, particularly in information technologies. The consequences of these changes manifest themselves in how school graduates apply themselves professionally and socially in all areas of social life. Although school policy reflects these changes to a certain extent, its view is short-sighted, lacking a prognostic focus on key professional, social and personal competencies that future school graduates of all degrees should have at their disposal. To address this situation, the author recommends insights from the findings of knowledge management and applying Revans’s Law (the necessity of stimulating internal growth of knowledge toward the external environment).
Displayed: 12/5/2025 01:42