D 2021

Consumer protection in contractual practice of supply of digital content and digital services

RICHTER, Štěpán

Basic information

Original name

Consumer protection in contractual practice of supply of digital content and digital services

Name in Czech

Ochrana spotřebitele ve smluvní praxi poskytování digitálního obsahu a digitálních služeb

Authors

RICHTER, Štěpán (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Bukurešť, Law in Business of Selected Member States of the European Union, p. 209-218, 10 pp. 2021

Publisher

Adjuris

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14220/21:00122808

Organization

Právnická fakulta – Repository – Repository

ISBN

978-606-95351-1-0

UT WoS

000783778100017

Keywords (in Czech)

digitální obsah; digitální služby; Směrnice 2019/770; smluvní praxe; ADR

Keywords in English

digital content; digital service; Directive 2019/770; contractual practice; ADR

Links

MUNI/A/1296/2020, interní kód Repo.
Změněno: 8/3/2024 03:44, RNDr. Daniel Jakubík

Abstract

V originále

The aim of this article is to showcase the Czech and EU law that regulates supply of digital content and services and assess its’ general usefulness with regards to contractual practice and consumer protection. This is achieved primarily by analysis of the present and upcoming law that regulates said topic and its’ comparison with contractual practice on the market.. The article concludes, that in the digital market, consumer has little control over the contracts he can enter into. Many of these contracts are consumer-unfriendly or even illegal. The law offers several ways the consumer can defend their rights on the market, but these are not cost-effective.

In Czech

Cílem tohoto článku je prezentovat české a evropské právo upravující poskytování digitálního obsahu a služeb, a posoudit jeho užitečnost s ohledem na smluvní praxi a ochranu spotřebitele. Toho je dosaženo především analýzou platného a připravovaného práva, které uvedené téma upravuje, a jeho srovnáním se smluvní praxí na trhu. Článek dochází k závěru, že na digitálním trhu má spotřebitel malou kontrolu nad smlouvami, které uzavírá. Mnohé z těchto smluv jsou spotřebitelsky nepřívětivé nebo přímo protizákonné. Zákon nabízí několik způsobů, jak může spotřebitel hájit svá práva na trhu, ty však nejsou efektivní vzhledem k nákladům.

Files attached