VIKTORIN, Jan. Metodologie speciálněpedagogického výzkumu. 1. vyd. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, 2021, 139 s.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Metodologie speciálněpedagogického výzkumu
Název česky Metodologie speciálněpedagogického výzkumu
Název anglicky Methodology of special educational research
Autoři VIKTORIN, Jan.
Vydání 1. vyd. Opava, 139 s. 2021.
Nakladatel Fakulta veřejných politik v Opavě
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Učebnice
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizace Fakulta veřejných politik v Opavě – Slezská univerzita v Opavě – Repozitář
Klíčová slova česky Metodologie, výzkum, etika, kvalitativní výzkum, kvantitativní výzkum, příprava výzkumu, jazykové bariéry, strategie odborného textu, hypotéza, validita, reliabilita, populace, vzorek, dotazník, nevtíravé techniky, zakotvená teorie, případová studie, etnografie, biografický design, pozorování, rozhovor, ohnisková skupina, analýza dat
Klíčová slova anglicky Methodology, research, ethics, qualitative research, quantitative research, research preparation, language barriers, professional text strategy, hypothesis, validity, reliability, population, sample, questionnaire, non-intrusive techniques, grounded theory, case study, ethnography, biographical design, observation, interview, focus group, data analysis
Změnil Změnila: Bc. Ivana Glabazňová, učo 2368. Změněno: 11. 11. 2021 01:40.
Anotace
Cílem studijní opory je poskytnout studentům elementární informace, které jsou nezbytné k tvorbě odborné textu, respektive bakalářské práce. Studenti budou stručně seznámeni s jednotlivými fázemi výzkumného šetření a získají elementární informace o kvantitativním a kvalitativním výzkumu. Prostor bude dále věnován zásadám tvorby odborného textu a etice ve výzkumu. Charakterizována je věda, odlišení vědy od zdravého rozumu, přírodní vědy od sociálních. Jsou uvedeny etické dimenze výzkumného šetření. Pozornost je věnována výzkumným otázkám, jejich typům a základním znakům dobrých výzkumných otázek. V hlavní části kapitoly je zmíněn kvalitativně a kvantitativně orientovaný výzkum, výhody, nevýhody, rozdíly a možnosti využití. Dále je zpracováno plánování a psaní odborného textu. Nejdříve je zmíněno zahájení výzkumu, tj. nápad (výzkumný cíl), výzkumný problém, plán i struktura výzkumu. Také jsou specifikována jazyková úskalí odborného textu z hlediska pravopisného, tvaroslovného, interpunkčního a stylistického. Ve zbylé části kapitoly se řeší hlavní zásady publikační etiky a struktura odborného textu včetně informačních pramenů. Taktéž je specifikována kvantitativní výzkumná metodologie, základní pravidla formulování hypotézy, validita i reliabilita. Pozornost je věnována charakteristice výběrového a základního souboru, nereprezentativního a reprezentativního výběru, nenáhodného a náhodného výběru. V hlavní části kapitoly je zmíněn dotazník, ex-post-facto výzkum, experiment a nevtíravé techniky výzkumu. Závěrem je charakterizována kvalitativní výzkumná metodologie. Nejdříve jsou zmíněny principy a tradice kvalitativního výzkumu, tedy zakotvená teorie, případová studie, etnografie a biografie. Také jsou specifikovány metody sběru kvalitativních dat, konkrétně pozorování, hloubkový rozhovor, skupinový rozhovor a ohnisková skupina. Zbylá část kapitoly řeší analýzu kvalitativních dat i její další rozpracování.
Anotace anglicky
The aim of the study support is to provide students with basic information that is necessary for the creation of a professional text or bachelor's thesis. Students will be briefly acquainted with the various stages of research and will gain basic information about quantitative and qualitative research. The space will also be devoted to the principles of creating a professional text and ethics in research. Science, characterization of science from common sense, natural sciences from social sciences is characterized. The ethical dimensions of the research survey are presented. Attention is paid to research questions, their types and basic features of good research questions. The main part of the chapter mentions qualitatively and quantitatively oriented research, advantages, disadvantages, differences and possibilities of use. The planning and writing of a professional text is also processed. First, the beginning of the research is mentioned, ie the idea (research goal), the research problem, the plan and the structure of the research. The language difficulties of a professional text in terms of spelling, morphology, punctuation and stylistics are also specified. The rest of the chapter addresses the main principles of publishing ethics and the structure of the professional text, including information sources. The quantitative research methodology, basic rules of hypothesis formulation, validity and reliability are also specified. Attention is paid to the characteristics of the sample and basic set, unrepresentative and representative selection, non-random and random selection. The main part of the chapter mentions a questionnaire, ex-post-facto research, experiment and unobtrusive research techniques. Finally, a qualitative research methodology is characterized. First, the principles and traditions of qualitative research are mentioned, ie grounded theory, case study, ethnography and biography. Methods for collecting qualitative data are also specified, namely observation, in-depth interview, group interview and focus group. The remaining part of the chapter deals with the analysis of qualitative data and its further elaboration.
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
SO_Metodologie_specialnepedagogickeho_vyzkumu.pdf   Verze souboru 10. 11. 2021

Vlastnosti

Název
SO_Metodologie_specialnepedagogickeho_vyzkumu.pdf
Adresa v ISu
https://repozitar.cz/auth/repo/46391/1179651/
Adresa ze světa
https://repozitar.cz/repo/46391/1179651/
Adresa do Správce
https://repozitar.cz/auth/repo/46391/1179651/?info
Ze světa do Správce
https://repozitar.cz/repo/46391/1179651/?info
Vloženo
St 10. 11. 2021 02:20

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba RNDr. Ivo Wandrol, Ph.D., uco 17109
  • osoba Bc. Ivana Glabazňová, uco 2368
Atributy
 
Vytisknout
Přidat do schránky Zobrazeno: 29. 6. 2024 23:48