J 2021

Změny dynamiky a struktury myšlení v dospělosti aneb myšlení zná na problémy řešení

MUKNŠNÁBLOVÁ, Martina

Basic information

Original name

Změny dynamiky a struktury myšlení v dospělosti aneb myšlení zná na problémy řešení

Name (in English)

Changes in the dynamics and structure of thinking in adulthood or thinking knows the problems to solve

Authors

MUKNŠNÁBLOVÁ, Martina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Florence, 2021, 1801-464X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50103 Cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/46358978:_____/21:00000143

Organization

Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository

Keywords in English

dynamics of thinking;cognition;problem solving

Tags

Reviewed
Změněno: 15/6/2021 13:54, Ing. Kateřina Lendrová

Abstract

V originále

Myšlení patří mezi kognitivní funkce, zaměřuje se na zpracování a využití informací z paměti či pozornosti. Myšlení řeší nejrůznější problémy, což jsou skutečnosti nespadající do baterie individuální zkušeností v oblasti myšlenkových postupů jedince s hledáním výsledného řešení. Problémová situace je natolik obtížná (nestandardní), že ji nelze vyřešit dosud používaným a nacvičeným způsobem, ale vyžaduje zamyšlení se nad situací, zvažování okolností (souvislostí) i důsledků a hledání nového způsobu přizpůsobeného cíli a možnostem jedince.

In English

Thinking is a cognitive function, but unlike, for example, memory, it focuses on processing and utilizing information from memory or attention. Thinking solves all sorts of problems, which are facts that do not fall within the scope of the individual's individual experience in the field of thought processes of an individual in finding a final solution. The problem situation is so difficult (non-standard) that it cannot be solved in the way used and practiced so far, but it requires just reflection on the situation, consideration of circumstances (consequences) and consequences and finding a new way adapted to the individual's goal and capabilities.