MUKNŠNÁBLOVÁ, Martina. Rozvoj kognitivních schopností během tříletého kombinovaného studia na vyšší odborné škole (Development of cognitive skills during a three-year combined study at a higher vocational school). In Sborník z mezinárodní konference ICOLLE 2020. Brno: Institut celoživotního vzdělávání Mendelu. p. 95-103. ISBN 978-80-7509-781-1. 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rozvoj kognitivních schopností během tříletého kombinovaného studia na vyšší odborné škole
Name (in English) Development of cognitive skills during a three-year combined study at a higher vocational school
Authors MUKNŠNÁBLOVÁ, Martina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, Sborník z mezinárodní konference ICOLLE 2020, p. 95-103, 9 pp. 2020.
Publisher Institut celoživotního vzdělávání Mendelu
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/46358978:_____/20:00000139
Organization Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository
ISBN 978-80-7509-781-1
Keywords in English cognitive function;memory;thinking;attention;healthcare worker
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Kateřina Lendrová, učo 1091. Changed: 9/6/2021 17:26.
Abstract
Na kombinované studium vyšších odborných zdravotnických škol se v posledních letech hlásí stále více studentů ve středním věku. Mnohdy je pro ně studium náročné zejména v počátku s ohledem na jejich další pracovní či soukromé povinnosti. Úkolem pedagoga je umožnit studentům naučit se potřebné informace, respektive např. najít vhodnou vyučovací metodu dle schopností, znalostí či dovedností studentů. Učitel musí svoje studenty mimo jiné podporovat, jelikož mnohé neúspěchy demotivují k dokončení získání nové kvalifikace a nemalá část studentů ukončuje vzdělávání zbytečně předčasně. Pokud lze studentům předložit prokazatelné důkazy o reálných možnostech zlepšování studijních výsledků po pravidelném tréninku kognitivních funkcí právě dobře organizovaným učením, je nejen zlepšeno celkové klima ve škole, ale zejména navýšen počet úspěšných absolventů odborných škol. Jak prokázalo výzkumné testování studentů vyšší odborné školy MILLS, lze během tříletého studia významně zlepšit paměť, pozornost i myšlení zvláště se zařazením učebních metod podporujících dané kognitivní funkce.
Abstract (in English)
In recent years, more and more middle-aged students have applied for combined study at higher vocational medical schools. It is often difficult for them to study, especially in the beginning with regard to their other work or private duties. The task of the teacher is to enable students to learn the necessary information, or, for example, to find a suitable teaching method according to the abilities, knowledge or skills of students. Among other things, the teacher must support his students, as many failures demotivate to complete a new qualification and a large number of students leave education unnecessarily prematurely. If students can be presented with demonstrable evidence of real possibilities for improving learning outcomes after regular training of cognitive functions through well-organized learning, not only is the overall school climate improved, but especially the number of successful graduates of vocational schools increased. As demonstrated by research testing of MILLS students, memory, attention and thinking can be significantly improved during the three-year study, especially with the inclusion of teaching methods that support the cognitive functions.
Print
Add to clipboard Displayed: 29/3/2024 08:38