D 2020

Rozvoj kognitivních schopností během tříletého kombinovaného studia na vyšší odborné škole

MUKNŠNÁBLOVÁ, Martina

Basic information

Original name

Rozvoj kognitivních schopností během tříletého kombinovaného studia na vyšší odborné škole

Name (in English)

Development of cognitive skills during a three-year combined study at a higher vocational school

Authors

MUKNŠNÁBLOVÁ, Martina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, Sborník z mezinárodní konference ICOLLE 2020, p. 95-103, 9 pp. 2020

Publisher

Institut celoživotního vzdělávání Mendelu

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/46358978:_____/20:00000139

Organization

Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository

ISBN

978-80-7509-781-1

Keywords in English

cognitive function;memory;thinking;attention;healthcare worker

Tags

Reviewed
Změněno: 9/6/2021 17:26, Ing. Kateřina Lendrová

Abstract

V originále

Na kombinované studium vyšších odborných zdravotnických škol se v posledních letech hlásí stále více studentů ve středním věku. Mnohdy je pro ně studium náročné zejména v počátku s ohledem na jejich další pracovní či soukromé povinnosti. Úkolem pedagoga je umožnit studentům naučit se potřebné informace, respektive např. najít vhodnou vyučovací metodu dle schopností, znalostí či dovedností studentů. Učitel musí svoje studenty mimo jiné podporovat, jelikož mnohé neúspěchy demotivují k dokončení získání nové kvalifikace a nemalá část studentů ukončuje vzdělávání zbytečně předčasně. Pokud lze studentům předložit prokazatelné důkazy o reálných možnostech zlepšování studijních výsledků po pravidelném tréninku kognitivních funkcí právě dobře organizovaným učením, je nejen zlepšeno celkové klima ve škole, ale zejména navýšen počet úspěšných absolventů odborných škol. Jak prokázalo výzkumné testování studentů vyšší odborné školy MILLS, lze během tříletého studia významně zlepšit paměť, pozornost i myšlení zvláště se zařazením učebních metod podporujících dané kognitivní funkce.

In English

In recent years, more and more middle-aged students have applied for combined study at higher vocational medical schools. It is often difficult for them to study, especially in the beginning with regard to their other work or private duties. The task of the teacher is to enable students to learn the necessary information, or, for example, to find a suitable teaching method according to the abilities, knowledge or skills of students. Among other things, the teacher must support his students, as many failures demotivate to complete a new qualification and a large number of students leave education unnecessarily prematurely. If students can be presented with demonstrable evidence of real possibilities for improving learning outcomes after regular training of cognitive functions through well-organized learning, not only is the overall school climate improved, but especially the number of successful graduates of vocational schools increased. As demonstrated by research testing of MILLS students, memory, attention and thinking can be significantly improved during the three-year study, especially with the inclusion of teaching methods that support the cognitive functions.