D 2019

Přemístění praktického vyučování zdravotních laborantů do klinických laboratoří zdravotnických zařízení

MUKNŠNÁBLOVÁ, Martina

Basic information

Original name

Přemístění praktického vyučování zdravotních laborantů do klinických laboratoří zdravotnických zařízení

Name (in English)

A rearrangement of laboratory assistants’ practically oriented teaching into clinical laboratories of medical facilities

Authors

MUKNŠNÁBLOVÁ, Martina

Edition

Banská Bystrica, Angradogické štúdie 2019, p. 147-158, 12 pp. 2019

Publisher

Katedra andragogiky, Pedagogická fakulta Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/46358978:_____/19:00000130

Organization

Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository

ISBN

978-80-557-1598-8

Keywords in English

laboratory assistant;combined type of study;practically oriented teaching;competencies of a laboratory assistant;teaching timetable
Changed: 24/5/2021 11:40, Ing. Kateřina Lendrová

Abstract

In the original language

Diplomovaný zdravotní laborant je kvalifikovaný pracovník, určený pro samostatnou práci v klinických a neklinických laboratořích. Zdravotní laborant vykonává laboratorní činnosti v rámci diagnostické zdravotní péče a vyšetřování a měření složek životních a pracovních podmínek v rámci ochrany a podpory veřejného zdraví ve spolupráci s dalšími zdravotnickými pracovníky se specializovanou způsobilostí v příslušném oboru. Prakticky zaměřené kompetence laboranta a průměrný věk studentů (střední dospělost) předurčuje zařazení více praktického vyučování před teoretickou výukou. To má však mnohá úskalí především z pohledu manažera studijního oboru, zejména v organizaci rozvrhu a dodržení všech kvalit výuky. Ovšem studenti praktické vyučování v reálných pracovních podmínkách velmi kvitují nejen z důvodu větší připravenosti pro své budoucí povolání.

In English

A graduated laboratory assistant is a qualified professional assigned for independent work in clinical and non-clinical facilities. He/she carries on laboratory operations within diagnostic health care framework and examination/measurement of life and work conditions within public health protection/support activities. Such activities he/she may carry on alone or in cooperation with other health specialists. The practically focused competencies of a laboratory assistant and an average age of students (mean adulthood) designate a practically oriented teaching ahead of the theoretical teaching. However, such approach brings many pitfalls especially for educational managers in terms of timetable set-up and meeting all qualitative standards of the educational process. On the other hand, a practical teaching in real laboratory conditions is very welcomed by students for many reasons.