MUKNŠNÁBLOVÁ, Martina. Přemístění praktického vyučování zdravotních laborantů do klinických laboratoří zdravotnických zařízení (A rearrangement of laboratory assistants’ practically oriented teaching into clinical laboratories of medical facilities). In Angradogické štúdie 2019. Banská Bystrica: Katedra andragogiky, Pedagogická fakulta Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici. p. 147-158. ISBN 978-80-557-1598-8. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Přemístění praktického vyučování zdravotních laborantů do klinických laboratoří zdravotnických zařízení
Name (in English) A rearrangement of laboratory assistants’ practically oriented teaching into clinical laboratories of medical facilities
Authors MUKNŠNÁBLOVÁ, Martina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Banská Bystrica, Angradogické štúdie 2019, p. 147-158, 12 pp. 2019.
Publisher Katedra andragogiky, Pedagogická fakulta Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/46358978:_____/19:00000130
Organization Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository
ISBN 978-80-557-1598-8
Keywords in English laboratory assistant;combined type of study;practically oriented teaching;competencies of a laboratory assistant;teaching timetable
Changed by Changed by: Ing. Kateřina Lendrová, učo 1091. Changed: 24/5/2021 11:40.
Abstract
Diplomovaný zdravotní laborant je kvalifikovaný pracovník, určený pro samostatnou práci v klinických a neklinických laboratořích. Zdravotní laborant vykonává laboratorní činnosti v rámci diagnostické zdravotní péče a vyšetřování a měření složek životních a pracovních podmínek v rámci ochrany a podpory veřejného zdraví ve spolupráci s dalšími zdravotnickými pracovníky se specializovanou způsobilostí v příslušném oboru. Prakticky zaměřené kompetence laboranta a průměrný věk studentů (střední dospělost) předurčuje zařazení více praktického vyučování před teoretickou výukou. To má však mnohá úskalí především z pohledu manažera studijního oboru, zejména v organizaci rozvrhu a dodržení všech kvalit výuky. Ovšem studenti praktické vyučování v reálných pracovních podmínkách velmi kvitují nejen z důvodu větší připravenosti pro své budoucí povolání.
Abstract (in English)
A graduated laboratory assistant is a qualified professional assigned for independent work in clinical and non-clinical facilities. He/she carries on laboratory operations within diagnostic health care framework and examination/measurement of life and work conditions within public health protection/support activities. Such activities he/she may carry on alone or in cooperation with other health specialists. The practically focused competencies of a laboratory assistant and an average age of students (mean adulthood) designate a practically oriented teaching ahead of the theoretical teaching. However, such approach brings many pitfalls especially for educational managers in terms of timetable set-up and meeting all qualitative standards of the educational process. On the other hand, a practical teaching in real laboratory conditions is very welcomed by students for many reasons.
Print
Add to clipboard Displayed: 28/3/2024 21:18