D 2019

Přemístění praktického vyučování zdravotních laborantů do klinických laboratoří zdravotnických zařízení

MUKNŠNÁBLOVÁ, Martina

Základní údaje

Originální název

Přemístění praktického vyučování zdravotních laborantů do klinických laboratoří zdravotnických zařízení

Název anglicky

A rearrangement of laboratory assistants’ practically oriented teaching into clinical laboratories of medical facilities

Autoři

MUKNŠNÁBLOVÁ, Martina (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Banská Bystrica, Angradogické štúdie 2019, od s. 147-158, 12 s. 2019

Nakladatel

Katedra andragogiky, Pedagogická fakulta Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/46358978:_____/19:00000130

Organizace

Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repozitář

ISBN

978-80-557-1598-8

Klíčová slova anglicky

laboratory assistant;combined type of study;practically oriented teaching;competencies of a laboratory assistant;teaching timetable
Změněno: 24. 5. 2021 11:40, Ing. Kateřina Lendrová

Anotace

V originále

Diplomovaný zdravotní laborant je kvalifikovaný pracovník, určený pro samostatnou práci v klinických a neklinických laboratořích. Zdravotní laborant vykonává laboratorní činnosti v rámci diagnostické zdravotní péče a vyšetřování a měření složek životních a pracovních podmínek v rámci ochrany a podpory veřejného zdraví ve spolupráci s dalšími zdravotnickými pracovníky se specializovanou způsobilostí v příslušném oboru. Prakticky zaměřené kompetence laboranta a průměrný věk studentů (střední dospělost) předurčuje zařazení více praktického vyučování před teoretickou výukou. To má však mnohá úskalí především z pohledu manažera studijního oboru, zejména v organizaci rozvrhu a dodržení všech kvalit výuky. Ovšem studenti praktické vyučování v reálných pracovních podmínkách velmi kvitují nejen z důvodu větší připravenosti pro své budoucí povolání.

Anglicky

A graduated laboratory assistant is a qualified professional assigned for independent work in clinical and non-clinical facilities. He/she carries on laboratory operations within diagnostic health care framework and examination/measurement of life and work conditions within public health protection/support activities. Such activities he/she may carry on alone or in cooperation with other health specialists. The practically focused competencies of a laboratory assistant and an average age of students (mean adulthood) designate a practically oriented teaching ahead of the theoretical teaching. However, such approach brings many pitfalls especially for educational managers in terms of timetable set-up and meeting all qualitative standards of the educational process. On the other hand, a practical teaching in real laboratory conditions is very welcomed by students for many reasons.