Přehled o publikaci
2020
Komparace dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v České republice a v Nizozemsku
CHOCHOLA, JakubBasic information
Original name
Komparace dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v České republice a v Nizozemsku
Name (in English)
Comparism of further education of teachers in Czech Republic and in Netherlands
Authors
CHOCHOLA, Jakub (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Banská Bystrica, Andragogické štúdie 2020, p. 100-106, 7 pp. 2020
Publisher
Belianum. Vydavatel´stvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, Pedagogická fakulta
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Proceedings paper
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/46358978:_____/20:00000096
Organization
Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository
ISBN
978-80-557-1730-2
Keywords in English
further education;comparison;worker in pedagogy
Tags
Reviewed
Changed: 15/4/2021 11:00, Ing. Kateřina Lendrová
V originále
Příspěvek se zabývá komparací dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v České republice a v Nizozemsku. Obě tyto země mají v této oblasti podobný základ, avšak v mnohém se i liší. V Nizozemsku je jeho úroveň vysoká a školy zde mají v tomto ohledu větší možnosti a svobodnější rozhodování. Naopak v České republice je poněkud zastaralé a nedokáže úplně reagovat na vzdělávací potřeby učitelů, které po nich dnešní doba vyžaduje. Z toho důvodu je aktuálně snaha jej více rozvíjet a modernizovat. Komparace dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v těchto dvou zemích tak bude mít přínos pro praxi a může pomoci obohatit jeho stávající podobu v České republice o nové prvky.
In English
This contribution deals with comparison of further education of teachers in the Czech Republic and in the Netherlands. The foundations of this area are similar in both countries, nevertheless there actually exist many different aspects to be taken into account. The level of further education of teachers in Netherlands is generally high, which is also due to the large amount of resources given to the schools as well as to more liberal decision-making processes. In the Czech Republic, on the other hand, the system is less able to react on current education needs of teachers, which are strongly required by contemporary historical period. This situation generates a natural focus on development and on medernization of the system. Therefore, the Comparison of further education of teachers within these two countries range, should contribute to the improvement of the pedagogy practice in the Czech Republic through enrichment of its current status by new elements.