D 2020

Rezervy konkurenční schopnosti školství v České republice

LÖWENHÖFFEROVÁ, Radka and Jaroslav MUŽÍK

Basic information

Original name

Rezervy konkurenční schopnosti školství v České republice

Name in Czech

Rezervy konkurenční schopnosti školství v České republice

Name (in English)

Topic for the discussion on the competitive capability of education of the Czech Republic

Authors

LÖWENHÖFFEROVÁ, Radka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jaroslav MUŽÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

první. Jihlava, Proceedings of the 12th Annual International Scientific Conference COMPETITION, p. 283-292, 10 pp. 2020

Publisher

College of Polytechnics Jihlava

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

References:

RIV identification code

RIV/46358978:_____/20:00000162

Organization

Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository

ISBN

978-80-88064-53-4

Keywords (in Czech)

lidský kapitál; sociální kapitál; intelektuální kapitál; měření vzdělanostního kapitálu; komplexní pojetí vzdělávacího procesu

Keywords in English

human capital; social capital; intellectual capital; measuring educational capital; complex concept of educational process.

Tags

Reviewed
Changed: 29/4/2022 11:18, doc. PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.

Abstract

V originále

Příspěvek vychází z konceptů lidského, sociálního a intelektuálního kapitálu uvedených v zahraniční odborné literatuře. Na tento teoretický konstrukt navazují výsledky mezinárodních srovnání úrovně lidského kapitálu v sekundárním a univerzitním vzdělávání, zejména šetření OECD zvaném PISA a globálních žebříčcích kvality vysokých škol Šanghai rating a THES. Toto srovnání ukazuje možné rezervy v konkurenční schopnosti našeho školství. V závěru autoři navrhují možné rozšíření zkoumání formování lidského kapitálu v našem školství. Některé náměty na centrální šetření nazvaném „Monitoring kvality vzdělávání v České republice“. Toto šetření by mohlo vést ke korekci vzdělávací politiky směrem k větší konkurenční schopnosti našeho školství. Uvedené náměty, které je potřeba blíže operacionalizovat vycházejí nejen z poznání autorů tohoto příspěvku, ale také z dílčích výsledků v rámci řešení výzkumného grantu na Univerzitě Jana Amose Komenského.

In English

This paper is based on the concept of human, social and intellectual capital referred to in foreign specialised literature. This theoretical construct is followed by the results of international comparisons of the human capital in secondary and university education, in particular the OECD PISA survey and the global higher education quality ranking Shanghai rating and THES. This comparison shows possible reserves in the competiveness of our educational system. Some suggestions for a central survey called “Monitoring the quality of education in the Czech Republic“. This survey could lead to a correction of educational policy towards greater competiveness of our educational system. These suggestions that need to be further operationalized are not based only on the knowledge of the authors of this paper, but also on partial results within the research grant project a t the Jan Amos Komensky University.