Detailed Information on Publication Record
2021
Reliability models in classical test and latent trait theories
CÍGLER, HynekBasic information
Original name
Reliability models in classical test and latent trait theories
Name (in English)
Reliability models in classical test and latent trait theories
Authors
CÍGLER, Hynek
Edition
Seminar in psychometrics, 2021
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Vyžádané přednášky
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization
Fakulta sociálních studií – Repository – Repository
Keywords (in Czech)
reliabilita; klasická testová teorie; paralelní testy
Keywords in English
reliability; classical test theory; parallel tests
Změněno: 10/4/2021 01:48, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
Téměř 120 let od Spearmanova (1904) článku, který položil základy teorie měření dnes označované jako Klasická testová teorie, se zdá být koncept reliability důvěrně známý. Stejný pocit měl ovšem už v roce 1960 i Lee J. Cronbach; a výsledkem byla teorie zobecnitelnosti, na které usilovně pracoval následujících deset let. V následujících desetiletích pak vznikly odhady reliability založené na faktorové analýze, reprezentované zejména rodinou koeficientů omega. Domnívám se, že koncept reliability je dnes naopak zakalený značným množstvím dezinterpretací a nepřehlednou změtí různých koeficientů. Ve své přednášce se proto zaměřím na základní epistemologická východiska, hlavní pojetí a způsoby odhadu reliability ve smyslu vnitřní konzistence v klasické testové teorii. Vysvětlím, proč reliabilita ve smyslu paralelních testů (dimension-free reliability) není shodným konceptem s reliabilitou ve smyslu vysvětleného rozptylu (model based reliability), a různá pojetí reliability v kriteriálních vs. normativních testech. Rovněž představím odhady založené na dekompozici rozptylových komponent vs. odhady založené na faktorové analýze. Praktickým výstupem přednášky budou vodítka pro výběr vhodného způsobu odhady reliability v závislosti na velikosti vzorku, povaze měřeného atributu, jeho dimenzionalitě a účelu měření.
In English
Almost 120 years after Spearman's (1904) paper establishing foundations for the theory of measurement (which is nowadays known as the Classical Test Theory), a concept of "reliability" seems to be well understood. Lee J. Cronbach had a similar hunch in the 60th, which resulted in the generalizability theory, on which he was working the next ten years. More advanced estimators of reliability, based on factor analysis, such as omega coefficients, emerged during the following years. I believe the concept of reliability is misinterpreted and confused by a gross amount of different coefficients. Therefore, I will describe the epistemological foundation of the reliability theory (internal consistency). I will explain why the reliability defined as parallel tests (or "dimension-free" reliability) is not the same concept as reliability defined as explained variance ("model-based" reliability), or why and how the reliability in norm-referenced and criterion-referenced tests differs. Finally, I will provide several guidelines for estimator choosing based on the sample size, nature of measured attribute, dimensionality, or testing purposes.