J
		
		2020
			
	    
Vzdělávací aspekty v oblasti mimořádných událostí u žáků ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí
	    STÁREK, Lukáš and Jarmila KLUGEROVÁ
	
	
	
	    
	
     
 
	
	Basic information
	
		Original name
		Vzdělávací aspekty v oblasti mimořádných událostí u žáků ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí
	 
		
			Name (in English)
			Educational Aspects of Emergencies for Pupils from Socioeconomically Disadvantaged Backgrounds
		 
				Authors
				STÁREK, Lukáš (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jarmila KLUGEROVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
			 
			
				Edition
				 Štúdie zo špeciálnej pedagogiky/Studies in Special Education, Prešov, Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2020, 2585-7363
			 
		
Other information
		
	
		
			Type of outcome
			Article in a journal
		 
	
		
			Field of Study
			50302 Education, special
		 
	
		
			Country of publisher
			Slovakia
		 
	
		
			Confidentiality degree
			is not subject to a state or trade secret
		 
	
			
		
		
			RIV identification code
			RIV/46358978:_____/20:00000072
		 
	
			
				Organization
				Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository
			 
		
		
			Keywords (in Czech)
			bezpečnost;mimořádné události;ochrana;výchovně vzdělávací proces;žák
		 
		
			Keywords in English
			safety;emergencies;protection;educational proces;pupil
		 
			Tags
			International impact, Reviewed
		 
			
			
				
					In the original language
					Primárním cílem textu je prezentovat vědomostně-znalostní úroveň v oblasti ochrany a bezpečnosti u žáků prvních až třetích tříd základních škol, kteří žijí v oblasti socioekonomicky vyloučených lokalitách. Zjištění této úrovně je tedy i stěžejním výzkumným problémem. S ohledem na mimořádné situace, které se mohou stát každodenní realitou žáka, je nezbytné reflektovat uvědomění si sebe sama v užším i širším společenském kontextu a rozvíjet praktické dovednosti potřebné k ochraně sebe samotného i druhých (ochrana života, zdraví a majetku) s důrazem na prostředí, v kterém se žák pohybuje. Prvotně byla zjištěna vědomostně-znalostní úroveň u 100 žáků v 10 základních školách v socioekonomicky vyloučených lokalitách. Konkrétně se jednalo o žáky prvních až třetích tříd základních škol. Následně se po dobu dvou školních let s žáky vedla systematická tematická průprava prostřednictvím projektových týdnů. Projektové týdny byly realizovány ve školní družině, kde probíhal výchovně vzdělávací proces s jasně vymezenými a připravenými oblastmi. Každý projektový týden byl následně završen vědomostním testem.
				 
				
					In English
					The main aim of the text is to present the level of knowledge in protection and safety among the first to the third grade primary school pupils living in socioeconomically marginalised localities. Therefore, examining this level is the key research topic. In relation to emergencies that may arise as a part of a pupil’s everyday reality, it is necessary to consider the self-awareness in narrower and broader social context and to develop practical skills necessary to protect one’s self and others (protection of life, health and property) with an emphasis on the background in which a pupil lives. Initially, the level of knowledge was found among 100 pupils. They were from 10 primary schools in socio-economically excluded localities. The pupils were from the first to the third grades of primary schools specifically. There was a systematic thematic training with the pupils through project weeks, for two years subsequently. The project weeks were implemented in the school children’s club, where the educational process with clearly defined and prepared areas took place. Each project week was then completed with a knowledge test.
				  
				Displayed: 31/10/2025 08:01