J
		
		2020
			
	    
Vzdělávací aspekty v oblasti mimořádných událostí u žáků ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí
	    STÁREK, Lukáš a Jarmila KLUGEROVÁ
	
	
	
	    
	
     
 
	
	Základní údaje
	
		Originální název
		Vzdělávací aspekty v oblasti mimořádných událostí u žáků ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí
	 
		
			Název anglicky
			Educational Aspects of Emergencies for Pupils from Socioeconomically Disadvantaged Backgrounds
		 
				Autoři
				STÁREK, Lukáš (203 Česká republika, domácí) a Jarmila KLUGEROVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)
			 
			
				Vydání
				 Štúdie zo špeciálnej pedagogiky/Studies in Special Education, Prešov, Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2020, 2585-7363
			 
		
Další údaje
		
	
		
			Typ výsledku
			Článek v odborném periodiku
		 
	
		
			Obor
			50302 Education, special
		 
	
		
			Stát vydavatele
			Slovensko
		 
	
		
			Utajení
			není předmětem státního či obchodního tajemství
		 
	
			
		
		
			Kód RIV
			RIV/46358978:_____/20:00000072
		 
	
			
				Organizace
				Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repozitář
			 
		
		
			Klíčová slova česky
			bezpečnost;mimořádné události;ochrana;výchovně vzdělávací proces;žák
		 
		
			Klíčová slova anglicky
			safety;emergencies;protection;educational proces;pupil
		 
			Příznaky
			Mezinárodní význam, Recenzováno
		 
			
			
				
					V originále
					Primárním cílem textu je prezentovat vědomostně-znalostní úroveň v oblasti ochrany a bezpečnosti u žáků prvních až třetích tříd základních škol, kteří žijí v oblasti socioekonomicky vyloučených lokalitách. Zjištění této úrovně je tedy i stěžejním výzkumným problémem. S ohledem na mimořádné situace, které se mohou stát každodenní realitou žáka, je nezbytné reflektovat uvědomění si sebe sama v užším i širším společenském kontextu a rozvíjet praktické dovednosti potřebné k ochraně sebe samotného i druhých (ochrana života, zdraví a majetku) s důrazem na prostředí, v kterém se žák pohybuje. Prvotně byla zjištěna vědomostně-znalostní úroveň u 100 žáků v 10 základních školách v socioekonomicky vyloučených lokalitách. Konkrétně se jednalo o žáky prvních až třetích tříd základních škol. Následně se po dobu dvou školních let s žáky vedla systematická tematická průprava prostřednictvím projektových týdnů. Projektové týdny byly realizovány ve školní družině, kde probíhal výchovně vzdělávací proces s jasně vymezenými a připravenými oblastmi. Každý projektový týden byl následně završen vědomostním testem.
				 
				
					Anglicky
					The main aim of the text is to present the level of knowledge in protection and safety among the first to the third grade primary school pupils living in socioeconomically marginalised localities. Therefore, examining this level is the key research topic. In relation to emergencies that may arise as a part of a pupil’s everyday reality, it is necessary to consider the self-awareness in narrower and broader social context and to develop practical skills necessary to protect one’s self and others (protection of life, health and property) with an emphasis on the background in which a pupil lives. Initially, the level of knowledge was found among 100 pupils. They were from 10 primary schools in socio-economically excluded localities. The pupils were from the first to the third grades of primary schools specifically. There was a systematic thematic training with the pupils through project weeks, for two years subsequently. The project weeks were implemented in the school children’s club, where the educational process with clearly defined and prepared areas took place. Each project week was then completed with a knowledge test.
				  
				Zobrazeno: 31. 10. 2025 02:20