D 2020

Pozice lektora a problematika jeho vzdělávání v České republice

HŘÍBEK, Martin

Basic information

Original name

Pozice lektora a problematika jeho vzdělávání v České republice

Name in Czech

Pozice lektora a problematika jeho vzdělávání v České republice

Name (in English)

Lectors´ Position and Problems of Their Education in the Czech Republic

Authors

HŘÍBEK, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Banska Bystrica, Andragogické štúdie 2020, p. 165-171, 7 pp. 2020

Publisher

Belianum. Vydavatel´stvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, Pedagogická fakulta

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/46358978:_____/20:00000069

Organization

Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository

ISBN

978-80-557-1730-2

Keywords (in Czech)

Lektor;vzdělávání lektorů;typologie lektorů;Lektor dalšího vzdělávání;vzdělávací styly

Keywords in English

Lecture;in-service training lecturer;the term lecturer;lecturers´typology;education styles;lecturer training

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 12/4/2021 16:55, Ing. Kateřina Lendrová

Abstract

V originále

Příspěvek se zabývá teoretickým vymezením andragogické role lektora. V příspěvku se čtenář blíže seznámí se základním vymezením pojmu lektor. Kromě definice pojmu lektor se čtenář seznámí s možnými styly, kteří lektoři aplikují během vzdělávacího procesu. Dále je zde uvedena typologie lektorské profese tak jak uvádějí erudovaní autoři. Příspěvek dále zahrnuje seznámení se základní pozicí lektora v České republice. V neposlední řadě příspěvek zahrnuje problematiku týkající se lektorského vzdělávání. Příspěvek je sestaven z odborných zdrojů a autorových osobních zkušeností, jelikož autor příspěvku ve svém pracovním životě přichází do každodenního osobního kontaktu s jedinci lektorské profese.

In English

The paper deals with the theoretical definition of the andragogical role of the lecturer. In this paper, the reader will learn more about the basic definition of the term lecturer. In addition to the definition of the term lecturer, the reader will become acquainted with the possible styles which lecturers apply during the educational process. There is also a typology of the lecturer’s profession as stated by erudite authors. The paper also includes an introduction to the basic position of a lecturer in the Czech Republic. Finally, the paper covers issues related to lecturers' education. The paper is composed of professional sources and the author’s personal experience, as the author of the paper in his working life comes into everyday personal contact with individuals in the lecturer's profession