Přehled o publikaci
2020
Pozice lektora a problematika jeho vzdělávání v České republice
HŘÍBEK, MartinBasic information
Original name
Pozice lektora a problematika jeho vzdělávání v České republice
Name in Czech
Pozice lektora a problematika jeho vzdělávání v České republice
Name (in English)
Lectors´ Position and Problems of Their Education in the Czech Republic
Authors
HŘÍBEK, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Banska Bystrica, Andragogické štúdie 2020, p. 165-171, 7 pp. 2020
Publisher
Belianum. Vydavatel´stvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, Pedagogická fakulta
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Proceedings paper
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/46358978:_____/20:00000069
Organization
Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository
ISBN
978-80-557-1730-2
Keywords (in Czech)
Lektor;vzdělávání lektorů;typologie lektorů;Lektor dalšího vzdělávání;vzdělávací styly
Keywords in English
Lecture;in-service training lecturer;the term lecturer;lecturers´typology;education styles;lecturer training
Tags
International impact, Reviewed
Changed: 12/4/2021 16:55, Ing. Kateřina Lendrová
V originále
Příspěvek se zabývá teoretickým vymezením andragogické role lektora. V příspěvku se čtenář blíže seznámí se základním vymezením pojmu lektor. Kromě definice pojmu lektor se čtenář seznámí s možnými styly, kteří lektoři aplikují během vzdělávacího procesu. Dále je zde uvedena typologie lektorské profese tak jak uvádějí erudovaní autoři. Příspěvek dále zahrnuje seznámení se základní pozicí lektora v České republice. V neposlední řadě příspěvek zahrnuje problematiku týkající se lektorského vzdělávání. Příspěvek je sestaven z odborných zdrojů a autorových osobních zkušeností, jelikož autor příspěvku ve svém pracovním životě přichází do každodenního osobního kontaktu s jedinci lektorské profese.
In English
The paper deals with the theoretical definition of the andragogical role of the lecturer. In this paper, the reader will learn more about the basic definition of the term lecturer. In addition to the definition of the term lecturer, the reader will become acquainted with the possible styles which lecturers apply during the educational process. There is also a typology of the lecturer’s profession as stated by erudite authors. The paper also includes an introduction to the basic position of a lecturer in the Czech Republic. Finally, the paper covers issues related to lecturers' education. The paper is composed of professional sources and the author’s personal experience, as the author of the paper in his working life comes into everyday personal contact with individuals in the lecturer's profession