k
		
		2016
			
	    
Strategie řízení třídy u studentů učitelství na praxi
	    LOJDOVÁ, Kateřina; Lucie ŠKARKOVÁ and Josef LUKAS
	
	
	
	    
	
     
 
	
	Basic information
	
		Original name
		Strategie řízení třídy u studentů učitelství na praxi
	 
	
		Name in Czech
		Classroom Management Strategies in Classess Taught by Student Teachers
	 
				Authors
				LOJDOVÁ, Kateřina; Lucie ŠKARKOVÁ and Josef LUKAS
			 
			
				Edition
				 XXIV. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2016
			 
		
Other information
		
	
		
			Type of outcome
			Presentations at conferences
		 
	
		
			Field of Study
			Pedagogy and education
		 
	
		
			Country of publisher
			Czech Republic
		 
	
		
			Confidentiality degree
			is not subject to a state or trade secret
		 
	
			
				Organization
				Pedagogická fakulta – Repository – Repository
			 
		
		
			Keywords (in Czech)
			kvalitativní výzkum, strategie řízení třídy, studenti učitelství, učitelské praxe
		 
		
			Keywords in English
			classroom management srategies, qualitative research, student teachers, teaching practice
		 
				Links
				GA16-02177S, research and development project. 
			 
			
			
				
					In the original language
					amp; Plano Clark, 2011). Výzkumný vzorek se skládá z šesti studentů učitelství. U každého jsme natáčeli 6 hodin výuky, realizovali jsme rozhovor se studentem, dotazník a analýzu deníku studenta v průběhu praxe. První výsledky ukazují strategie řízení třídy odlišné dle kritéria centralizace řízení a jeho zaměření. Řízení třídy studentem učitelství může být centralizované nebo decentralizované. Zaměření studenta učitelství může být na žáky nebo na učební obsah. Kombinací těchto kritérií vznikají čtyři strategie řízení třídy: centralizované řízení třídy zaměřená na žáky, centralizované řízení třídy zaměřená na učební obsah, decentralizované řízení třídy zaměřené na žáky, decentralizované řízení třídy zaměřené na učební obsah.
				 
				
					In English
					amp; Plano Clark, 2011). The sample consists of six student teachers on their long term practice in lower secondary classess. From each student teacher we videotaped six lessons in one class and conducted an interview, questionnaire and reflective diaries written by student teachers. This paper focuses on qualitative part of the research, which is the main part. The preliminary findings show different CMS strategies. In terms of power of student teacher in the classroom, we ditinguish centralised and decentralised power settings. According to criteria of focus of student teacher, we distinguish focus on learning content and focus on student. The combination of these criteria brings together four classroom management strategies of student teachers: centralised power focused on student, centralised power focused on learning content, decentralised power focused on student, decentralised power focused on learning content.
				  
				Displayed: 4/11/2025 06:39