k
2016
Strategie řízení třídy u studentů učitelství na praxi
LOJDOVÁ, Kateřina; Lucie ŠKARKOVÁ and Josef LUKAS
Basic information
Original name
Strategie řízení třídy u studentů učitelství na praxi
Name in Czech
Classroom Management Strategies in Classess Taught by Student Teachers
Authors
LOJDOVÁ, Kateřina; Lucie ŠKARKOVÁ and Josef LUKAS
Edition
XXIV. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2016
Other information
Type of outcome
Presentations at conferences
Field of Study
Pedagogy and education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Organization
Pedagogická fakulta – Repository – Repository
Keywords (in Czech)
kvalitativní výzkum, strategie řízení třídy, studenti učitelství, učitelské praxe
Keywords in English
classroom management srategies, qualitative research, student teachers, teaching practice
Links
GA16-02177S, research and development project.
V originále
amp; Plano Clark, 2011). Výzkumný vzorek se skládá z šesti studentů učitelství. U každého jsme natáčeli 6 hodin výuky, realizovali jsme rozhovor se studentem, dotazník a analýzu deníku studenta v průběhu praxe. První výsledky ukazují strategie řízení třídy odlišné dle kritéria centralizace řízení a jeho zaměření. Řízení třídy studentem učitelství může být centralizované nebo decentralizované. Zaměření studenta učitelství může být na žáky nebo na učební obsah. Kombinací těchto kritérií vznikají čtyři strategie řízení třídy: centralizované řízení třídy zaměřená na žáky, centralizované řízení třídy zaměřená na učební obsah, decentralizované řízení třídy zaměřené na žáky, decentralizované řízení třídy zaměřené na učební obsah.
In English
amp; Plano Clark, 2011). The sample consists of six student teachers on their long term practice in lower secondary classess. From each student teacher we videotaped six lessons in one class and conducted an interview, questionnaire and reflective diaries written by student teachers. This paper focuses on qualitative part of the research, which is the main part. The preliminary findings show different CMS strategies. In terms of power of student teacher in the classroom, we ditinguish centralised and decentralised power settings. According to criteria of focus of student teacher, we distinguish focus on learning content and focus on student. The combination of these criteria brings together four classroom management strategies of student teachers: centralised power focused on student, centralised power focused on learning content, decentralised power focused on student, decentralised power focused on learning content.
Displayed: 4/7/2025 21:18