Přehled o publikaci
2013
Kvalita přípravného vzdělávání jako součást profesního rozvoje
SYSLOVÁ, ZoraBasic information
Original name
Kvalita přípravného vzdělávání jako součást profesního rozvoje
Name (in English)
Quality of initial training as part of professional development
Authors
SYSLOVÁ, Zora
Edition
Praha, 4 pp. Roč. II, č. 9, Květen, 2013, 2013
Publisher
Poradce ředitelky
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Survey and educational texts
Field of Study
Pedagogy and education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Organization
Pedagogická fakulta – Repository – Repository
ISSN
Keywords (in Czech)
kvalifikace; přípravné vzdělávání; učitel mateřské školy
Keywords in English
qualification; preparatory education; kindergarten teacher
Changed: 1/9/2020 18:09, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
Příspěvek se zabývá přípravným vzdělávání v České republice a zamýšlí se nad efektivností Středních pedagogických škol. Dokládá průkazné výsledky šetření v zahraničí, které poukazují na nutnost zvyšovat přípravné vzdělávání učitelů mateřských škol. Potřebnost kvalifikace v úrovni bakalářského studia dává do souvislostí s klesajícími výsledky českého školství. Poukazuje na možné využité přípravného vzdělávání na středoškolské úrovni pro sektor péče o děti netříleté. Autorka vnímá vysokou věkovou hranici učitelů mateřských škol jako výhodu pro zvyšování kvalifikace na terciární úrovni z hlediska finančního nárůstu.
In English
The paper deals with preparatory education in the Czech Republic and speculates about the effectiveness of secondary pedagogical schools. It documents of probatice results of investigations abroad, which highlights the need to improve the preparation education of kindergarten teachers. The need for qualification at level of bachelor's degree correlates with declining results of the czech education. Points to be used for pre-school education level for childcare of children ubder three years. The author links the high ages of kindergarten teachers and EU requirements on increasing of qualification at tertiary level. They create good preconditions for the introduction of higher requirements for qualified nursery teachers.