k 2012

Návrh designu výzkumu shluků a sekvencí strategií učení se cizímu ve vazbě na vzdělávací výsledky žáků

VLČKOVÁ, Kateřina, Miroslav JANÍK and Jarmila BRADOVÁ

Basic information

Original name

Návrh designu výzkumu shluků a sekvencí strategií učení se cizímu ve vazbě na vzdělávací výsledky žáků

Name (in English)

Clusters and sequences of foreign language learning strategies and achievement

Authors

VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Miroslav JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jarmila BRADOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution)

Edition

Jubilejní XX. konference České asociace pedagogického výzkumu s názvem Kvalita ve vzdělávání, 2012

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Presentations at conferences

Field of Study

Pedagogy and education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/12:00058177

Organization

Pedagogická fakulta – Repository – Repository

Keywords (in Czech)

design výzkumu; strategie učení; cizí jazyk; shluky a sekvence strategií; výsledky vzdělávání

Keywords in English

research design; learning strategies; foreign language; sequences and clusters of strategies; educational achievements

Links

GAP407/12/0432, research and development project.
Changed: 1/9/2020 14:17, RNDr. Daniel Jakubík

Abstract

V originále

Zkoumání shluků a sekvencí strategií učení a jejich orchestrace představuje jednu z nových metodologických otázek v oblasti teorie osvojování cizího jazyka. Příspěvek prezentuje design navrhovaného výzkumu a diskutuje o jeho metodologických a konceptuálních limitech. Vycházíme z premisy, že strategie se nevyskytují izolovaně, nýbrž ve shlucích a sekvencích, a rozhodující pro úspěšnost učení je kvalita jejich orchestrace. Shluky a sekvence strategií jsou zkoumány u typických učebních situací spojených s používáním a osvojováním jednotlivých řečových dovedností (čtení, psaní, mluvení, poslech). Strategie jsou zjišťovány na základě přímého i nepřímého (videozáznam) pozorování, myšlení nahlas a navazujícího vybavovacího interview se žáky. Úspěšnost orchestrace strategií je hodnocena na základě úspěšnosti řešení dané jazykové situace, resp. úlohy expertním ratingovým posouzením. V tomto smyslu si klademe také otázku, které typy shluků a sekvencí strategií jsou charakteristické pro úspěšné/neúspěšné řešení úloh a s jakými dalšími parametry z hlediska jedince jsou spojeny. Pro zjišťování těchto parametrů navrhujeme použití dalších výzkumných nástrojů.

In English

Exploring clusters and sequences of learning strategies and their orchestration is one of rising methodological questions in the theory of foreign language acquisition. Paper presents design of the proposed research and discusses its conceptual and methodological limits. Based on the premise that strategies do not occur in isolation but in clusters and sequences, we assume that the quality of the orchestration is crucial to the success of learning. Clusters and sequence strategies are examined in typical learning situations associated with the use and acquisition of particular language skills (reading, writing, speaking and listening). Strategies are derived from direct and indirect (video) observation, think-alouds, and follow-up interviews with students. Success of strategy orchestration is evaluated on the basis of success of solving particular language situation or the task by expert rating assessment. In this respect we also raise the question what types of strategy clusters and sequences are characteristic for successful / unsuccessful task solving, and what other parameters they are related to in terms of the individual. To determine these parameters, we propose to use further research instruments.

Files attached