C 2019

Cesta k nové úpravě unijních požadavků využívání biopaliv

VOMÁČKA, Vojtěch

Basic information

Original name

Cesta k nové úpravě unijních požadavků využívání biopaliv

Name (in English)

Towards New EU Biofuel Requirements

Authors

VOMÁČKA, Vojtěch (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Auta, auta, auta… a životní prostředí, p. 103-124, 22 pp. Edice Scientia 663, 2019

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Chapter(s) of a specialized book

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14220/19:00111869

Organization

Právnická fakulta – Repository – Repository

ISBN

978-80-210-9408-6

Keywords in English

EU; biofuels; renewable energy; RED II Directive
Changed: 10/9/2020 04:27, RNDr. Daniel Jakubík

Abstract

V originále

Tato kapitola se soustředí na vstupní požadavky revize dosavadního právního rámce využívání biopaliv dopravě v podobě zejména směrnice o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů (2009/28/ES, RED), průběh vyjednávání o konečné verzi požadavků na využívání biopaliv a také na samotná schválená kritéria, která přináší nová směrnice 2018/2001 (RED II). Autor dospívá k závěru, že ve výsledném textu nové směrnice se přes mnohé kompromisy projevují větší ambice v regulaci využití biopaliv v dopravě. Absence závazných cílů pro jednotlivé členské státy a také nedostatky v nastavení kontrolního systému, který mají naopak členské státy zajišťovat, však mohou vytyčené společné cíle lehce zhatit.

In English

This chapter focuses on the revision of the EU legal framework for the use of biofuels, in particular, negotiations regarding a new directive on the promotion of the use of energy from renewable sources which was adopted as Directive 2018/2001 (RED II). In RED II, the overall EU target for Renewable Energy Sources consumption by 2030 has been raised to 32 %. At the same time, the new framework includes sub-targets for the transport sector and the use of biofuels of the first generation in order to decrease demand for food and feed crops for biofuels production. It also provides greater flexibility to member states on implementation choices concerning the transport mandate and sustainability criteria which, however – as the author concludes – may undermine any ambition to achieve the common goals.

Files attached