Přehled o publikaci
2019
Cesta k nové úpravě unijních požadavků využívání biopaliv
VOMÁČKA, VojtěchBasic information
Original name
Cesta k nové úpravě unijních požadavků využívání biopaliv
Name (in English)
Towards New EU Biofuel Requirements
Authors
VOMÁČKA, Vojtěch (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, Auta, auta, auta… a životní prostředí, p. 103-124, 22 pp. Edice Scientia 663, 2019
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Chapter(s) of a specialized book
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
printed version "print"
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14220/19:00111869
Organization
Právnická fakulta – Repository – Repository
ISBN
978-80-210-9408-6
Keywords in English
EU; biofuels; renewable energy; RED II Directive
Changed: 10/9/2020 04:27, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
Tato kapitola se soustředí na vstupní požadavky revize dosavadního právního rámce využívání biopaliv dopravě v podobě zejména směrnice o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů (2009/28/ES, RED), průběh vyjednávání o konečné verzi požadavků na využívání biopaliv a také na samotná schválená kritéria, která přináší nová směrnice 2018/2001 (RED II). Autor dospívá k závěru, že ve výsledném textu nové směrnice se přes mnohé kompromisy projevují větší ambice v regulaci využití biopaliv v dopravě. Absence závazných cílů pro jednotlivé členské státy a také nedostatky v nastavení kontrolního systému, který mají naopak členské státy zajišťovat, však mohou vytyčené společné cíle lehce zhatit.
In English
This chapter focuses on the revision of the EU legal framework for the use of biofuels, in particular, negotiations regarding a new directive on the promotion of the use of energy from renewable sources which was adopted as Directive 2018/2001 (RED II). In RED II, the overall EU target for Renewable Energy Sources consumption by 2030 has been raised to 32 %. At the same time, the new framework includes sub-targets for the transport sector and the use of biofuels of the first generation in order to decrease demand for food and feed crops for biofuels production. It also provides greater flexibility to member states on implementation choices concerning the transport mandate and sustainability criteria which, however – as the author concludes – may undermine any ambition to achieve the common goals.