V originále
V předkládaném příspěvku se zabýváme problematikou spáchání protiprávního činu (při-čitatelného právnické osobě) před jejím samotným vznikem, a to z pohledu trestního a soukromého práva. Předně je to totiž právo soukromé (resp. jeho normy), které umožňuje, aby za právnickou osobu bylo možné jednat již před jejím vznikem, tedy, aby bylo možné činit právní jedná-ní, jehož následky se váží k subjektu, jenž se teprve má stát osobou v právním slova smys-lu. Oproti tomu právo trestní – vzhledem k jeho předmětu – pamatuje v prvé řadě na pro-tiprávní činy spáchané před vznikem právnické osoby [§ 114 odst. 2 písm. a) tr. zákoníku a § 8 odst. 4 písm. a) t. o. p. o.], což je logickým vyústěním existence příslušné soukromo-právní úpravy. Na takto načrtnutém půdorysu, složeném z tandemu soukromého a trest-ního práva, se zamýšlíme nad tím, do jaké míry trestní právo reflektuje dílčí specifika prá-va soukromého, či zda v tomto směru vystupuje zcela suverénně.
Anglicky
In this contribution we focus on specific issue of committing illegal act (accountable to legal entity) before it is even established. According to topic of section of criminal law, we try to analyse this issue from perspective of both criminal and civil law. First, it is civil law (respectively its legal norms) that enables to act on behalf of legal enti-ty even before it is duly established. In other words, it enables to act (legally) and bind by these actions a subject, that does not exist yet as subject of law. On contrary criminal law – due to its subject – focus on, in first place, illegal acts committed before establishing of legal entity [see Section 114 paragraph 2 letter a) of Criminal Code and Section 8 para-graph 4 letter a of Act on Criminal Liability of Legal Entities and Proceedings Against Them]. Existence of such criminal regulation is logic according to existence of civil one that enables acting on behalf of legal entity before it is established. In our contribution we try to, on described platform consisting of civil and criminal regulation, provide some ideas on how much criminal regulation reflects specifics of civil regulation or how much it governs this issue sovereignly.