Přehled o publikaci
2019
Jak jednoduše provést a napsat případovou studii : Vodítka pro psychoterapeuty v praxi
ROUBAL, Jan, Michal ČEVELÍČEK and Tomáš ŘIHÁČEKBasic information
Original name
Jak jednoduše provést a napsat případovou studii : Vodítka pro psychoterapeuty v praxi
Name (in English)
How to conduct and write a case study in an easy way : guidelines for psychotherapists in practice
Authors
ROUBAL, Jan (203 Czech Republic, belonging to the institution), Michal ČEVELÍČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Tomáš ŘIHÁČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Psychoterapie, Brno, Masarykova univerzita, 2019, 1802-3983
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Article in a journal
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14230/19:00109751
Organization
Fakulta sociálních studií – Repository – Repository
EID Scopus
2-s2.0-85072405747
Keywords (in Czech)
případová studie; výzkum psychoterapie; výzkum zaměřený na praxi; výzkumná metodologie
Keywords in English
case study; psychotherapy research; practice-oriented research; research methodology
Links
MUNI/A/1071/2018, interní kód Repo.
Changed: 8/9/2020 08:02, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
Případové studie představují metodologii vhodnou pro výzkum zaměřený na praxi. Článek představí případové studie jako přirozený způsob poznávání, při kterém mohou psychoterapeuti využít dovednosti, které jsou běžnou součástí jejich psychoterapeutické praxe. V článku jsou vysvětleny základní kroky při realizaci případové studie: (1) Odhodlání (Proč dělat případové studie?); (2) Příprava (Co se chceme dozvědět?); (3) Sběr dat (Jak by mohla vypadat minimalistická varianta?); (4) Zpracování a sepsání (Obvyklá struktura empirické studie). Článek představí případové studie jako smysluplný a obohacující způsob začlenění výzkumu do psychoterapeutického výcviku i do profesního rozvoje psychoterapeutů v praxi.
In English
Case studies represent a methodology suitable for practice-oriented research. In this article, case studies are introduced as a natural way of gaining knowledge, within which psychotherapists can use skills which are a natural part of their psychotherapy practice. Basic steps of conducting a case study are explained in the article: (1) etermination (Why do we do case study?);(2) Preparation (What do we want to know?); (3) Data collection (What could a minimalistic version look like?); (4) Analysing and writing down (The usual structure of an empirical study). The article introduces case studies as a meaningful and enriching way of integrating research into psychotherapy training and professional development of psychotherapists in practice.