Přehled o publikaci
2011
Od elitního k masovému vysokému školství – a co na to NERV?
HELÍSEK, MojmírBasic information
Original name
Od elitního k masovému vysokému školství – a co na to NERV?
Name in Czech
Od elitního k masovému vysokému školství – a co na to NERV?
Name (in English)
From the Elite Towards the Mass Tertiary Education: What Does NERV Think about It?
Authors
HELÍSEK, Mojmír
Edition
Praha, Vzdělanostní společnost (věda a vzdělání ve 21. století). Sborník z 3. mezinárodní vědecké konference. p. 1-5, 5 pp. 2011
Publisher
Vysoká škola finanční a správní, o.p.s.
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Proceedings paper
Field of Study
Economics
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
References:
Organization
Vysoká škola finanční a správní, a.s. – Repository
ISBN
978-80-7408-049-4
Keywords (in Czech)
Boloňský proces, Education at a Glance, soukromé vysoké školy, školné.
Keywords in English
Bologna Process, Education at a Glance, private universities, tuition fees.
Changed: 13/9/2020 02:56, RNDr. Patrik Mottl, Ph.D.
V originále
Během 20 let došlo v ČR k přechodu od elitního k masovému a nakonec univerzálnímu vysokoškolskému studiu. Do rozporu se tak dostává kvantita s kvalitou vysokoškolského vzdělávání. Národní ekonomická rada vlády (NERV) i Dlouhodobý záměr rozvoje vysokého školství Ministerstva školství ČR chtějí kvantitativní nárůst počtu studentů zastavit. ČR by tím zůstala na polovině průměru vzdělanosti OECD. Ve kvantitativním nárůstu počtu studentů je proto nutno pokračovat. Přispěje to i ke všeobecné kultivovanosti mladé generace. Předpokladem tohoto nárůstu je zavedení školného na veřejných vysokých školách.
In English
The transformation from elite to mass and finally to the general university education in Czech Republic has been made over the past 20 years. The quantity and the quality of the university education get into the clash. The National Economic Council of the Government (NERV) and the Long-term development plan of Ministry of Education of the Czech Republic want to stop the quantitative increase of students. As a result, Czech Republic would be at a half of average of OECD scholarship. It is necessary to continue in quantitative increase of students. This will contribute to general politeness of young generation. The premise of this increase is the implementation of tuition fees at public universities.