Přehled o publikaci
2020
Speciální pedagogika předškolního a školního věku a dospělých: Distanční studijní text
VÍTKOVÁ, MarieBasic information
Original name
Speciální pedagogika předškolního a školního věku a dospělých: Distanční studijní text
Name in Czech
Speciální pedagogika předškolního a školního věku a dospělých: Distanční studijní text
Name (in English)
Special education of preschool and school age and adults: Distance learning study materials
Authors
VÍTKOVÁ, Marie
Edition
1. vyd. Opava, 158 pp. 2020
Publisher
Fakulta veřejných politik v Opavě
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Textbook
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
References:
Organization
Fakulta veřejných politik v Opavě – Slezská univerzita v Opavě – Repository
ISBN
978-80-7510-401-4
Keywords (in Czech)
Speciální pedagogika, raný věk, předškolní věk, školní věk, rodina, děti a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, poradenské služby, mateřská škola, základní škola, základní škola speciální, předprofesní příprava, kariérové poradenství, střední vzdělávání, podporované zaměstnávání, osoby se zdravotním postižením, CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400
Keywords in English
Special education, early age, preschool age, school age, family, children and pupils with special educational needs, counseling services, kindergarten, primary school, special primary school, pre-vocational training, career counseling, secondary education, supported employment, persons with disabilities, CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400
Changed: 16/9/2020 17:39, Bc. Ivana Glabazňová
V originále
Ve studijní opoře je věnována pozornost charakteristice speciální pedagogiky s uvedením klasifikace, předmětu, cíle a metod a současnému pojení speciální pedagogiky se zaměřením na inkluzi, inkluzivní vzdělávání a individuální podporu. Uvedena je Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví (ICF). Hlavní pozornost je věnována charakteristice jednotlivých věkových období dětí a žáků a jejich edukaci, počínaje ranou intervencí s uvedením významu intervence a podpory dětí se zdravotním postižením v raném věku. Charakterizován je předškolní věk, mateřská škola a edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním věku, včetně uvedení RVP pro předškolní vzdělávání. Hlavní část kapitoly tvoří rozbor deficitů dílčích funkcí se zřetelem na zrakový a sluchový vývoj, hmatově-pohybové vnímání, sociální a emocionální vývoj s uvedením příkladů programů na posílení oslabených funkcí dítěte v předškolním věku. Vzdělávání žáků se SVP ve školním věku je zaměřeno na uvedení podmínek vzdělávání. Charakterizován je RVP pro základní vzdělání a pro obor vzdělání základní škola speciální. Jsou charakterizována specifika vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností, se sluchovým postižením, se specifickými poruchami učení, se zrakovým, tělesným a mentálním postižením a s poruchami autistického spektra v inkluzivním prostředí školy hlavního vzdělávacího proudu. Pozornost je věnována společnému vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami s intaktními spolužáky. Závěrem je uvedena volba povolání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a střednímu vzdělávání. Pozornost je věnována předprofesní přípravě žáků se SVP, poradenství k volbě povolání, podporovanému zaměstnávání a pracovnímu uplatnění osob se zdravotním postižením.
In English
In the study support, attention is paid to the characteristics of special pedagogy with the classification, subject, objective and methods, and the current connection of special pedagogy with a focus on inclusion, inclusive education and individual support. The International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) is presented. The main attention is paid to the characteristics of individual ages of children and pupils and their education, starting with early intervention, indicating the importance of intervention and support for children with disabilities at an early age. It is characterized by preschool age, kindergarten and education of children with special educational needs in preschool age, including the introduction of FEP for preschool education. The main part of the chapter consists of an analysis of deficits of partial functions with regard to visual and auditory development, tactile-movement perception, social and emotional development, with examples of programs to strengthen weakened functions of preschool children. The education of pupils with SEN at school age is focused on specifying the conditions of education. It is characterized by FEP for elementary education and for elementary school special elementary school. Characteristics of education of pupils with impaired communication ability, hearing impairment, specific learning disabilities, visual, physical and mental disabilities and autistic spectrum disorders in inclusive environment of mainstream school are characterized. Attention is paid to joint teaching of pupils with special educational needs with intact classmates. Finally, the choice of profession for pupils with special educational needs and secondary education is given. Attention is paid to pre-vocational training of pupils with SEN, vocational guidance, supported employment and employment of persons with disabilities.