2015
			
	    
	
	
    Problémy významu vzdělanosti v současné společnosti
MUŽÍK, JaroslavBasic information
Original name
Problémy významu vzdělanosti v současné společnosti
	Name (in English)
Problems of the importance of education in contemporary society
		Authors
MUŽÍK, Jaroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
			Edition
 Military Forum, Praha, Svaz důstojníků a proporčíků Armády ČR, 2015, 1804-6568
			Other information
Language
Czech
		Type of outcome
Article in a journal
		Field of Study
50204 Business and management
		Country of publisher
Czech Republic
		Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
		References:
RIV identification code
RIV/46358978:_____/15:00000042
		Organization
Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository
			Keywords (in Czech)
vzdělávání; kompetence; systémy dalšího vzdělávání; rozvoj lidských zdrojů
		Keywords in English
education; competence; continuing education systems; human resources development
		
				
				Changed: 23/3/2020 11:04, doc. PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
				
		In the original language
Diskuzní linie o vzdělávání za posledních 50 let se vedou zhruba ve dvou směrech. První je ta do jisté míry tradiční společenská představa o povinných vědomostech. Ta naráží na dnes velmi problematickou snahu „dostat“ dnešní poznatky do encyklopedické formy. Tomu brání zejména nemožnost „zkrotit“ důležité poznatky do klasické formy tištěných knih. Podle údajů Unesco z roku 2012 musí dnes člověk vycházet s přibližně 180 tisíc časopisů na celém světě, které produkují denně 20 tisíc článků. A to je jen jedna dimenze šíření znalostí. Velkým fenoménem se stává internet, ten se stal symbolem moderní vědomostní exploze. Wikipedie se stala současně dokladem o stále se rozvíjející se specializaci moderní průmyslové společnosti a důkazem velikosti nepřehlednosti a problematické srozumitelnosti jinak široce dostupných informací a poznatků.
				In English
Discussion lines on education over the past 50 years have been conducted in roughly two ways. The first is, to a certain extent, the traditional social concept of compulsory knowledge. It encounters a very problematic effort to "get" today's knowledge into an encyclopedic form. This is mainly prevented by the impossibility of "tame" important knowledge into the classical form of printed books. According to Unesco's 2012 figures, today one has to publish around 180,000 magazines around the world that produce 20,000 articles a day. And this is just one dimension of knowledge dissemination. The Internet is becoming a big phenomenon, which has become a symbol of the modern knowledge explosion. At the same time, Wikipedia has become a testament to the ever-growing specialization of modern industrial society and evidence of the size of the confusion and problematic comprehensibility of otherwise widely available information and knowledge.