NEUSAROVÁ, Jana. Současné silné a slabé stránky občanského vzdělávání v ČR (Contemporary strenghts and weaknesses of citizenship education in the Czech Republic). In Kolektiv autorů. Vzdelávanie dospelých v minulosti a dnes. Bratislava: Národné osvetové centrum, Asociace institucí vzdělávání dospělých, 2019, p. 50-58. ISBN 978-80-7121-360-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Současné silné a slabé stránky občanského vzdělávání v ČR
Name in Czech Současné silné a slabé stránky občanského vzdělávání v ČR
Name (in English) Contemporary strenghts and weaknesses of citizenship education in the Czech Republic
Authors NEUSAROVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Bratislava, Vzdelávanie dospelých v minulosti a dnes, p. 50-58, 9 pp. 2019.
Publisher Národné osvetové centrum, Asociace institucí vzdělávání dospělých
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/46358978:_____/19:00000063
Organization Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository
ISBN 978-80-7121-360-4
Keywords (in Czech) biodromální koncepce, indikátory aktivního občanství, občanské vzdělávání, silné a slabé stránky občanského vzdělávání, Strategie celoživotního učení ČR, strategické cíle celoživotního učení
Keywords in English biodromal conception;citizenship education;indicators of active citizenship;The Strategy of Lifelong Learning in the Czech Republic;strengths and weaknesses of citizenship education;lifelong learning strategic objectives
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Kateřina Lendrová, učo 1091. Changed: 20/4/2021 11:12.
Abstract
Občanské vzdělávání patří k tradiční součásti vzdělávání dospělých a v československém prostoru má bohatou historickou tradici již od roku 1919. Současní autoři, tuzemské a evropské organizace, resp. dokumenty zabývající se občanským vzděláváním, se opírají o tradiční hodnoty a ideály občanské společnosti, zejména osobní angažovanost, soudržnost a vzdělanost. Podle těchto hodnot je potřebné rozvíjet participativní kompetence občanů na veřejném životě. Cílem příspěvku je tak představit vybrané české i zahraniční strategické dokumenty vztahující se k občanskému vzdělávání, přiblížit indikátory aktivního občanství včetně kompetencí, které se dají využít v běžném občanském, ale také zájmovém nebo profesním životě. Náplní příspěvku je také přiblížit tzv. biodromální přístup ve vztahu k občanskému vzdělávání jako relevantní součásti celoživotního učení. Příspěvek uzavírá popis silných a slabých stránek občanského vzdělávání s reflexí nad osobní odpovědností k rozvíjení občanských kompetencí v soukromém životě, rodině, práci, komunitě či regionu, kde jako občané žijeme.
Abstract (in English)
Citizenship education is a traditional part of adult education and it has rich tradition in Czechoslovac area already from year 1919. Contemporary authors, domestic and European organisations, respectively documents concerning citizenship education insist on traditional values and citizenship society ideals, especially personal involvement, cohesion and education. According to these values it is necessary to cultivate participative competencies of citizens on public life. The aim of the contribution is to present chosen Czech and also foreign strategic documents concerning citizenship education, to approach indicators of active citizenship including competencies which can be used in common citizenship, but also in interest or professional life. Contents of the contribution is also to approach an biodromal attitude in relation to citizenship education as a relevant part of lifelong learning. The contribution is closing description of citizenship education strenghts and weaknesses with reflection of our personal responsibility to evolving of citizenship competencies in private life, family, work, community or region, where we live as citizens.
Print
Add to clipboard Displayed: 18/5/2024 07:24