D 2019

Současné silné a slabé stránky občanského vzdělávání v ČR

NEUSAROVÁ, Jana

Basic information

Original name

Současné silné a slabé stránky občanského vzdělávání v ČR

Name in Czech

Současné silné a slabé stránky občanského vzdělávání v ČR

Name (in English)

Contemporary strenghts and weaknesses of citizenship education in the Czech Republic

Authors

NEUSAROVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Bratislava, Vzdelávanie dospelých v minulosti a dnes, p. 50-58, 9 pp. 2019

Publisher

Národné osvetové centrum, Asociace institucí vzdělávání dospělých

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/46358978:_____/19:00000063

Organization

Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository

ISBN

978-80-7121-360-4

Keywords (in Czech)

biodromální koncepce, indikátory aktivního občanství, občanské vzdělávání, silné a slabé stránky občanského vzdělávání, Strategie celoživotního učení ČR, strategické cíle celoživotního učení

Keywords in English

biodromal conception;citizenship education;indicators of active citizenship;The Strategy of Lifelong Learning in the Czech Republic;strengths and weaknesses of citizenship education;lifelong learning strategic objectives

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 20/4/2021 11:12, Ing. Kateřina Lendrová

Abstract

V originále

Občanské vzdělávání patří k tradiční součásti vzdělávání dospělých a v československém prostoru má bohatou historickou tradici již od roku 1919. Současní autoři, tuzemské a evropské organizace, resp. dokumenty zabývající se občanským vzděláváním, se opírají o tradiční hodnoty a ideály občanské společnosti, zejména osobní angažovanost, soudržnost a vzdělanost. Podle těchto hodnot je potřebné rozvíjet participativní kompetence občanů na veřejném životě. Cílem příspěvku je tak představit vybrané české i zahraniční strategické dokumenty vztahující se k občanskému vzdělávání, přiblížit indikátory aktivního občanství včetně kompetencí, které se dají využít v běžném občanském, ale také zájmovém nebo profesním životě. Náplní příspěvku je také přiblížit tzv. biodromální přístup ve vztahu k občanskému vzdělávání jako relevantní součásti celoživotního učení. Příspěvek uzavírá popis silných a slabých stránek občanského vzdělávání s reflexí nad osobní odpovědností k rozvíjení občanských kompetencí v soukromém životě, rodině, práci, komunitě či regionu, kde jako občané žijeme.

In English

Citizenship education is a traditional part of adult education and it has rich tradition in Czechoslovac area already from year 1919. Contemporary authors, domestic and European organisations, respectively documents concerning citizenship education insist on traditional values and citizenship society ideals, especially personal involvement, cohesion and education. According to these values it is necessary to cultivate participative competencies of citizens on public life. The aim of the contribution is to present chosen Czech and also foreign strategic documents concerning citizenship education, to approach indicators of active citizenship including competencies which can be used in common citizenship, but also in interest or professional life. Contents of the contribution is also to approach an biodromal attitude in relation to citizenship education as a relevant part of lifelong learning. The contribution is closing description of citizenship education strenghts and weaknesses with reflection of our personal responsibility to evolving of citizenship competencies in private life, family, work, community or region, where we live as citizens.