D
2016
Současné problémy didaktiky dospělých
MUŽÍK, Jaroslav
Basic information
Original name
Současné problémy didaktiky dospělých
Name in Czech
Současné problémy didaktiky dospělých
Name (in English)
Current problems of adult didactics
Authors
MUŽÍK, Jaroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Žatec, Aplikace andragogiky v různých oblastech společenského života, p. 19-32, 14 pp. 2016
Other information
Type of outcome
Proceedings paper
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/46358978:_____/16:00000038
Organization
Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository
Keywords (in Czech)
didaktika dospělých; proces vyučování a učení; kvalita didaktického procesu; poradenská didaktika
Keywords in English
didactics of adults; teaching and learning process; quality of didactic process; counseling didactics
V originále
Didaktika resp. didaktika dospělých se řadí k vědám tradičním, konzervativním, majícím pevná, neměnná témata zkoumání, jejichž řešení se v histotorii příliš nemění. Příspěvek se snaží ukázat, že v didaktice v poslední době objevují témata nová, aktuální, inovující pohledy na procesy vyučování a učení. Jde zejména o oblast elektronického vzdělávání, problematiku kreativity ve výuce a kvalitu didaktického procesu. Obecně můžeme tento vývoj charakterizovat jako přechod od didaktiky normativní k didaktice poradenské, usměrňující a inspirující proces učení člověka.
In English
Didactics and adult didactics respectively belong to the traditional, conservative sciences, having fixed, unchanging topics of research, the solutions of which do not change much throughout history. The article tries to show that recently there have been new current topics in didactics, innovating the views of teaching and learning processes. Generally, we can characterize this development as a transition from normative didactics to consulting didactics, directing and inspiring the process of human learning.
Displayed: 15/5/2025 18:21