MUŽÍK, Jaroslav. Současné problémy didaktiky dospělých (Current problems of adult didactics). In MUŽÍK, J., BENEŠ, M. Aplikace andragogiky v různých oblastech společenského života. Žatec: Ohře Media. p. 19-32. ISBN 978-80-906287-5-5. 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Současné problémy didaktiky dospělých
Name in Czech Současné problémy didaktiky dospělých
Name (in English) Current problems of adult didactics
Authors MUŽÍK, Jaroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Žatec, Aplikace andragogiky v různých oblastech společenského života, p. 19-32, 14 pp. 2016.
Publisher Ohře Media
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/46358978:_____/16:00000038
Organization Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository
ISBN 978-80-906287-5-5
Keywords (in Czech) didaktika dospělých; proces vyučování a učení; kvalita didaktického procesu; poradenská didaktika
Keywords in English didactics of adults; teaching and learning process; quality of didactic process; counseling didactics
Changed by Changed by: doc. PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc., učo 2365. Changed: 23/3/2020 11:02.
Abstract
Didaktika resp. didaktika dospělých se řadí k vědám tradičním, konzervativním, majícím pevná, neměnná témata zkoumání, jejichž řešení se v histotorii příliš nemění. Příspěvek se snaží ukázat, že v didaktice v poslední době objevují témata nová, aktuální, inovující pohledy na procesy vyučování a učení. Jde zejména o oblast elektronického vzdělávání, problematiku kreativity ve výuce a kvalitu didaktického procesu. Obecně můžeme tento vývoj charakterizovat jako přechod od didaktiky normativní k didaktice poradenské, usměrňující a inspirující proces učení člověka.
Abstract (in English)
Didactics and adult didactics respectively belong to the traditional, conservative sciences, having fixed, unchanging topics of research, the solutions of which do not change much throughout history. The article tries to show that recently there have been new current topics in didactics, innovating the views of teaching and learning processes. Generally, we can characterize this development as a transition from normative didactics to consulting didactics, directing and inspiring the process of human learning.
Print
Add to clipboard Displayed: 29/3/2024 13:40