2016
			
	    
	
	
    Současné problémy didaktiky dospělých
MUŽÍK, JaroslavBasic information
Original name
Současné problémy didaktiky dospělých
	Name in Czech
Současné problémy didaktiky dospělých
	Name (in English)
Current problems of adult didactics
		Authors
MUŽÍK, Jaroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
			Edition
 Žatec, Aplikace andragogiky v různých oblastech společenského života, p. 19-32, 14 pp. 2016
			Publisher
Ohře Media
		Other information
Language
Czech
		Type of outcome
Proceedings paper
		Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
		Country of publisher
Czech Republic
		Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
		Publication form
printed version "print"
		RIV identification code
RIV/46358978:_____/16:00000038
		Organization
Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository
			ISBN
978-80-906287-5-5
		Keywords (in Czech)
didaktika dospělých; proces vyučování a učení; kvalita didaktického procesu; poradenská didaktika
		Keywords in English
didactics of adults; teaching and learning process; quality of didactic process; counseling didactics
		
				
				Changed: 23/3/2020 11:02, doc. PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
				
		In the original language
Didaktika resp. didaktika dospělých se řadí k vědám tradičním, konzervativním, majícím pevná, neměnná témata zkoumání, jejichž řešení se v histotorii příliš nemění. Příspěvek se snaží ukázat, že v didaktice v poslední době objevují témata nová, aktuální, inovující pohledy na procesy vyučování a učení. Jde zejména o oblast elektronického vzdělávání, problematiku kreativity ve výuce a kvalitu didaktického procesu. Obecně můžeme tento vývoj charakterizovat jako přechod od didaktiky normativní k didaktice poradenské, usměrňující a inspirující proces učení člověka.
				In English
Didactics and adult didactics respectively belong to the traditional, conservative sciences, having fixed, unchanging topics of research, the solutions of which do not change much throughout history. The article tries to show that recently there have been new current topics in didactics, innovating the views of teaching and learning processes. Generally, we can characterize this development as a transition from normative didactics to consulting didactics, directing and inspiring the process of human learning.