J 2019

Klima výuky přírodovědných předmětů: přehledová studie.

GRECMANOVÁ, H; K BALÁTOVÁ; E URBANOVSKÁ; M KUBIATKO; V CABANOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Klima výuky přírodovědných předmětů: přehledová studie.

Name in Czech

Klima výuky přírodovědných předmětů: přehledová studie.

Name (in English)

Climate of science subjects: an overview study

Authors

GRECMANOVÁ, H; K BALÁTOVÁ; E URBANOVSKÁ; M KUBIATKO and V CABANOVÁ

Edition

ACTA HUMANICA, Žilina, Fakulta humanitných vied Žilinskej univerzity v Žiline, 2019, 1336-5126

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization

Fakulta veřejných politik v Opavě – Slezská univerzita v Opavě – Repository

Keywords (in Czech)

Klima výuky, přírodovědné předměty, výzkumy, teoretické studie

Keywords in English

the climate of teaching, science subjects, research study, theoretical study

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 29/1/2020 23:26, Eva Urbanovská

Abstract

V originále

Klima výuky přírodovědných předmětů má významný vliv na mnoho faktorů, zejména na zvyšování školní efektivity. Klima výuky ovlivňuje jak sociální chování žáků, tak i jejich motivaci k výkonu, průběh učení a učební výsledky. Prospívá nejen žákům, ale působí rovněž na psychické rozpoložení pedagogů a na jejich pracovní spokojenost. Ovlivňuje též motivaci pedagogů k práci, ochotu chápat a řešit problémy ve výuce. Cílem předkládané studie je vymezit teoretická východiska, týkající se klimatu výuky, a taktéž prezentovat základní zjištění výzkumných studií, které se zaobíraly klimatem výuky, jak ve všeobecné rovině, tak i v rámci u přírodovědných předmětů.

In English

The climate of science subjects teaching has got a significant influence on many factors, mainly on the improving school effectivity. It influences pupils´ social behavior, their motivation towards learning performance, learning process and learning outcomes. The climate of teaching is useful for pupils, but also for a mental state and work satisfaction of teachers. It influences teachers' work motivation and effort to solve work problems. The aim of the study is to determine a theoretical background of the climate of teaching and also present basic research outcomes which have been focused on the climate of teaching from the general viewpoint as well as from the viewpoint of teaching science subjects.