D
2019
Komparace systémů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v zemích Evropské unie
CHOCHOLA, Jakub
Basic information
Original name
Komparace systémů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v zemích Evropské unie
Name (in English)
Mutual comparison of systems of further education of teachers in countries of European union
Authors
CHOCHOLA, Jakub (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Banská Bystrica, ANDRAGOGICKÉ ŠTÚDIE 2019, p. 158-166, 9 pp. 2019
Publisher
Belanium. Vydaľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, Pedagogická fakulta
Other information
Type of outcome
Proceedings paper
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/46358978:_____/19:00000032
Organization
Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository
Keywords in English
further education;comparison;worker in pedagogy;system
V originále
Příspěvek se zabývá komparací systémů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v České republice, Slovenské republice, Švédsku, Nizozemsku a Španělsku. Každá z těchto zemí má svůj specifický systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, které se od sebe výrazně liší a každý z těchto systémů má také jiné silné stránky. Švédsko, Nizozemsko a Španělsko se vyznačují velmi kvalitním systémem dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Komparace těchto systémů tak bude mít přínos pro praxi a může obohatit stávající systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků o nové prvky.
In English
This contribution deals with a comparison of systems of further education of teachers implemented in following countries of European Union: Czech Republic, Slovakia, Sweden, Netherlands and Spain. The systems are specific for each of these countries, with substantial differencies among them. Therefore, each of systems has been endowed with its specific strengths. High quality systems of further education of teachers have been implemented mainly in Sweden, in Netherlands and in Spain within long history of their development. Comparison of systems used in all five above mentioned countries should reveal potential for improvement of pedagocical practice and serve as a basis for mutual enrichment of currently performed systems of further education of teachers by new elements.
Displayed: 4/7/2025 18:22