D 2019

Komparace systémů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v zemích Evropské unie

CHOCHOLA, Jakub

Basic information

Original name

Komparace systémů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v zemích Evropské unie

Name (in English)

Mutual comparison of systems of further education of teachers in countries of European union

Authors

CHOCHOLA, Jakub (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Banská Bystrica, ANDRAGOGICKÉ ŠTÚDIE 2019, p. 158-166, 9 pp. 2019

Publisher

Belanium. Vydaľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, Pedagogická fakulta

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/46358978:_____/19:00000032

Organization

Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository

ISBN

978-80-557-1598-8

Keywords in English

further education;comparison;worker in pedagogy;system

Tags

Reviewed
Changed: 6/4/2020 14:45, Ing. Kateřina Lendrová

Abstract

V originále

Příspěvek se zabývá komparací systémů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v České republice, Slovenské republice, Švédsku, Nizozemsku a Španělsku. Každá z těchto zemí má svůj specifický systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, které se od sebe výrazně liší a každý z těchto systémů má také jiné silné stránky. Švédsko, Nizozemsko a Španělsko se vyznačují velmi kvalitním systémem dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Komparace těchto systémů tak bude mít přínos pro praxi a může obohatit stávající systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků o nové prvky.

In English

This contribution deals with a comparison of systems of further education of teachers implemented in following countries of European Union: Czech Republic, Slovakia, Sweden, Netherlands and Spain. The systems are specific for each of these countries, with substantial differencies among them. Therefore, each of systems has been endowed with its specific strengths. High quality systems of further education of teachers have been implemented mainly in Sweden, in Netherlands and in Spain within long history of their development. Comparison of systems used in all five above mentioned countries should reveal potential for improvement of pedagocical practice and serve as a basis for mutual enrichment of currently performed systems of further education of teachers by new elements.