2019
Výlet pana Broučka do 21. století
CINDLEROVÁ, JanaBasic information
Original name
Výlet pana Broučka do 21. století
Name in Czech
Výlet pana Broučka do 21. století
Name (in English)
Mr. Brouček's Trip to the 21st Century
Authors
CINDLEROVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Ostrava, Janáčkiana 2018. Sborník z 34. ročníku mezinárodní muzikologické konference Janáčkiana 2018, p. 29-32, 4 pp. 2019
Publisher
Ostravská univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Proceedings paper
Field of Study
60403 Performing arts studies
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
printed version "print"
References:
Organization
Filozoficko-přírodovědecká fakulta – Slezská univerzita v Opavě – Repository
ISBN
978-80-7599-090-7
Keywords (in Czech)
Janáček; opera; Národní divadlo; Daubnerová
Keywords in English
Janáček; opera; National Theatre in Prague; Daubnerová
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Changed: 28/12/2019 03:38, Jana Cindlerová
V originále
V roce 100. výročí založení Československa uvedlo pražské Národní divadlo jedinou komickou operu Leoše Janáčka, kterou autor dokončil po mnohaletém hledání její ´správné podoby´ rok před vznikem státu a kterou uvedlo roku 1920 ve světové premiéře právě Národní divadlo. Důvod dramaturgické volby díla vytvořeného na základě dvou neméně slavných novel Svatopluka Čecha neměl být však primárně pietní: jak inscenátoři předeslali, uvedení opery slavící tytéž narozeniny jako stát mělo zapůsobit především konfrontačně – s důrazem na ironii a grotesknost příběhu „o chronických morálních neduzích českého člověka, či možná lépe – človíčka“. Janáčkova divoká opera se na česká jeviště vrací pravidelně – v každém poválečném desetiletí se objevila na některé z velkých českých operních scén alespoň jednou. Nyní se chce jejím prostřednictvím Národní divadlo vyjádřit k dnešku, což jistě není pro operní druh principiálně příznačné. O to zajímavější je pak další aspekt inscenace: režie se ujala – byť nikoli poprvé v české broučkovské inscenační tradici – žena. A mnohostranná slovenská umělkyně Sláva Daubnerová předložila vskutku svérázný výklad, stejně jako tomu bylo v případě jejích předchozích operních režií. Mimo jiné vyniká v jeho rámci otázka, kamže jsme to za těch slavných posledních sto let dotáhli…
In English
In the 100th year after the foundation of Czechoslovakia, National Theatre in Prague staged the only comedic opera by Leos Janacek. It was originally finished after years of searching for its true form a year before the foundation of the country, and first produced in 1920 by the same National Theatre. The reason for reviving this work, which is based on two similarly famous novels by Svatopluk Cech, wasn’t primarily reverential. The production team explained that staging this opera, as old as the country itself, should create a confrontation - stressing the ironic and grotesque nature of the story about ‘chronic moral ailments of Czech people, or better - little people’. Janacek’s wild opera is regularly brought back to Czech stages; in each decade after the war it was staged at least once at one of the major Czech operas. Now the National Theatre attempts to use it as a commentary on the present day, which is an approach not necessarily typical in staging opera. Even more interesting is the fact that this production was directed by a woman - albeit not for the first time in this work’s production history. Multitalented Slovak artist Slava Daubnerova came up with a truly original interpretation, just as she had done in her previous work as an opera director. Among other things, she makes us wonder how far have we actually got in those 100 years…