Přehled o publikaci
2019
Kombinatorika v primární škole (Rozvoj logicko-kombinačního myšlení žáků)
PRIHONSKÁ, Jana and Jiří BŘEHOVSKÝBasic information
Original name
Kombinatorika v primární škole (Rozvoj logicko-kombinačního myšlení žáků)
Name in Czech
Kombinatorika v primární škole
Name (in English)
Combinatorics in Primary School
Authors
PRIHONSKÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jiří BŘEHOVSKÝ (203 Czech Republic)
Edition
1. vyd. Liberec, 72 pp. 2019
Publisher
Technická univerzita v Liberci
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Survey and educational texts
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Organization
Faculty of Science, Humanities and Education – Technical University of Liberec – Repository
ISBN
978-80-7494-447-5
Keywords (in Czech)
logicko-kombinační myšlení; kombinatorický problém; aktivity; metody řešení
Keywords in English
logical-combinational thinking; combinatorial problem; activities; methods of solution
Tags
Reviewed
Changed: 27/2/2020 10:06, Jana Prihonská
V originále
Monografie je plánovaným výstupem řešení projektu SGS FP TUL 21162 / 2017. Je zaměřena na rozvoj logicko-kombinačního myšlení žáků prvního stupně základní školy. Prezentuje výsledky získané na základě experimentálního a dotazníkového šetření s učiteli a žáky prvního stupně v kontextu s publikovanými výsledky zahraničních autorů. V první části jsou zařazeny výsledky analýzy vybraných učebnico-vých řad pro 1. stupeň, na základě níž byla provedena kategorizace kombinatorických problémů, popsány výsled-ky průzkumu, který zjišťoval míru úspěšnosti žáků primární školy při řešení základních typů kombinatorických úloh a využívaných metod k jejich řešení a informace o výsledku dotazníkového šetření zaměřeného na učitele pri-mární školy z hlediska jejich přístupu k zařazování a řešení kombinatorických úloh při výuce matematiky. V další části je uveden soubor aktivit a her, které byly experimentálně ověřeny ve školách a mohou být využity k rozvoji logicko-kombinačního myšlení žáků. Aktivity jsou voleny tak, aby byly využity jako propedeutika pro kombinatori-ku, resp. základní kombinatorické pojmy a metody řešení kombinatorických problémů a jsou doplněny metodic-kým komentářem k jejich realizaci včetně potřebných pomůcek. Součástí publikace je CD se zpracovanými pro-blémy v PowerPointu, aktivity pro interaktivní tabuli SMART Board a soubor pomůcek, které jsou potřebné pro realizaci uvedených aktivit.
In English
The monograph is the planned outcome of the SGS FP TUL 21162/2017 project. It is focused on the development of logical-combinational thinking of primary school pupils. It presents results obtained on the basis of experimental and questionnaire survey with teachers and first-degree pupils in the context of published results of foreign authors. The first part includes results of the analysis of selected textbook series for the 1st grade, on the basis of which the categorization of combinatorial problems was carried out, the results of a survey that measured the success rate of primary school pupils in solving basic types of combinatorial tasks and solution and information on the outcome of a questionnaire survey aimed at primary school teachers in terms of their approach to inclusion and solving combinatorial tasks in teaching mathematics. The next section presents a set of activities and games that have been experimentally verified in schools and can be used to develop students' logical-combinational thinking. Activities are chosen to be used as propaedeutics for combinatorics, resp. basic combinatorial concepts and methods of solving combinatorial problems and are supplemented by methodological commentary on their implementation, including the necessary tools. The publication includes a CD with the issues in PowerPoint, activities for the SMART Board interactive whiteboard and a set of tools that are needed for the implementation of these activities.