b 2019

Teorie organizace

NEUWIRTHOVÁ, Magda

Basic information

Original name

Teorie organizace

Name (in English)

Theory of organization

Authors

NEUWIRTHOVÁ, Magda

Edition

Praha, 76 pp. 2019

Publisher

Univerzita Jana Amose Komenského Praha

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Textbook

Field of Study

50204 Business and management

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization

Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository

ISBN

978-80-7452-146-1

Keywords (in Czech)

podniková identita;podniková kultura;manažerské funkce;řízení;motivace;kontrola;vzdělávání;rozhodování;konflikty

Keywords in English

corporate identity;corporate culture;managerial functions;leadership;motivation;control;evaluation;decision;conflicts

Tags

Reviewed
Changed: 27/11/2019 16:12, Ing. Magda Neuwirthová, Ph.D.

Abstract

V originále

Studijní předmět Vás uvede do problematiky organizačního chování podniku a jeho firemní kultury. Nejdůležitější stavební jednotkou podniku je jedinec, proto se budete v úvodu zabývat osobností člověka v organizaci a podrobněji se zaměříte na pozici manažera. Dále rozeberete manažerské funkce, jako jsou řízení a vedení, motivace a stimulace, rozhodování, kontrola, hodnocení a odměňování či komunikace. Seznámíte se s pojmy firemní identita, firemní image, jejich významem a členěním, také s firemní kulturou, jejíž objasnění je nutné k pochopení vnitřní struktury v organizaci. Vzhledem ke snahám o stále efektivnější vedení firmy, je nezbytné zavádět perspektivní změny. Naučíte se znát příčiny, faktory a orientaci žádoucích změn, jejich diagnostiku i metodiku řešení. Proces změn s sebou přináší řadu nedorozumění a konfliktů, bude tedy nezbytné zabývat se jejich specifiky v návaznosti na etické jednání v organizaci.

In English

The subject introduces us to the organizational behavior of a company and its corporate culture. The most important building block of anycompany is the individual, so at the beginning we deal with the personality traits of the individuals in the organization and focus in more detail on the position of a manager. As the next topic we also analyze managerial functions such as management, and leadership, motivation and stimulation, decision making, control, evaluation and rewards or communication. We will become familiar with the concepts of corporate identity, corporate image, their meaning and division, as well as with the corporate culture, the clarification of which is necessary to understand the internal structure of the organization. In view of the efforts of increasingly effective management of the company, it is necessary to introduce prospective changes. We will learn the causes, factors, and orientation of desired changes, their diagnostics and methodology of their solutions. The process of change brings several misunderstandings and conflicts, so it will be necessary to address the specifics of ethical behavior in the organization at the end of this publication.