NYKLOVÁ, Eva and Martin KALEJA. Od přístupů pedagogů k jejich angažovanosti v kontextu školní edukace romských žáků základních škol – vybrané teoretické a výzkumné problémy (From Approaches of Teachers to their engagement in the Context of Education of Roma Pupils in Elementary School – selected Theoretical and Research Problems.). GRANT journal. Hradec Králové: MAGNANIMITAS Assn., 2019. ISSN 1805-062X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Od přístupů pedagogů k jejich angažovanosti v kontextu školní edukace romských žáků základních škol – vybrané teoretické a výzkumné problémy
Name in Czech Od přístupů pedagogů k jejich angažovanosti v kontextu školní edukace romských žáků základních škol – vybrané teoretické a výzkumné problémy
Name (in English) From Approaches of Teachers to their engagement in the Context of Education of Roma Pupils in Elementary School – selected Theoretical and Research Problems.
Authors NYKLOVÁ, Eva and Martin KALEJA.
Edition GRANT journal, Hradec Králové, MAGNANIMITAS Assn. 2019, 1805-062X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization Slezská univerzita v Opavě – Repository
Keywords (in Czech) romský/sociálně vyloučený žák, přístup pedagoga, angažovanost
Keywords in English Roma / socially excluded pupil, pedagogical approach, engagement
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Eva Nyklová, učo 2363. Changed: 6/6/2019 06:48.
Abstract
Vzdělávání romských a sociálně vyloučených romských žáků je v České republice dlouhodobě věnována pozornost všech aktérů podílejících se na přípravě a tvorbě strategických vzdělávacích dokumentů. Současný stav vzdělávacích výstupů dotčených žáků je navzdory očekávání plynoucích z deklarovaných cílů jen málo účinný. Úroveň školní úspěšnosti těchto žáků tak mnohdy závisí především na osobnosti pedagoga. Jeho výrazná role v kontextu vzdělávání žáků je opakovaně stvrzována výsledky pedagogických výzkumů realizovaných v této oblasti. Na to, jaké jsou rozdíly v pedagogy aplikovaných přístupech, se zaměřuje také náš výzkum. Teoretickou a empirickou analýzou přístupů pedagogů chceme sestavit holistický obraz reality popisující přístupy pedagogů k romským a exkludovaným žákům ve vzdělávání na základní škole. Hlavní důraz přitom klademe na pedagogickou angažovanost, kterou vnímáme jako velmi důležitou, smysluplnou a potřebnou.
Abstract (in English)
The education of Roma and socially excluded pupils in the Czech Republic has been at the center of all actors involved in the preparation and creation of strategic educational documents for a long time. The current state of educational outcomes of mentioned pupils is only a little effective despite of the expectations of the declared goals. The level of school success of those pupils often depends mainly on the personality of the teacher. His significant role in the context of pupil education is repeatedly confirmed by the results of pedagogical research carried out in this area. Our research focuses on the differences in approaches applied by teachers. We want to compile a holistic picture of school reality describing teachers' approaches to Roma and excluded pupils in primary school education, by using theoretical and empirical analysis of teacher´s approaches. The main accent is put on teacher´s engagement, which we perceive as very important, meaningful and necessary.
Print
Add to clipboard Displayed: 25/4/2024 16:26