J 2019

Od přístupů pedagogů k jejich angažovanosti v kontextu školní edukace romských žáků základních škol – vybrané teoretické a výzkumné problémy

NYKLOVÁ, Eva and Martin KALEJA

Basic information

Original name

Od přístupů pedagogů k jejich angažovanosti v kontextu školní edukace romských žáků základních škol – vybrané teoretické a výzkumné problémy

Name in Czech

Od přístupů pedagogů k jejich angažovanosti v kontextu školní edukace romských žáků základních škol – vybrané teoretické a výzkumné problémy

Name (in English)

From Approaches of Teachers to their engagement in the Context of Education of Roma Pupils in Elementary School – selected Theoretical and Research Problems.

Authors

NYKLOVÁ, Eva and Martin KALEJA

Edition

GRANT journal, Hradec Králové, MAGNANIMITAS Assn. 2019, 1805-062X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Article in a journal

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization

Slezská univerzita v Opavě – Repository

Keywords (in Czech)

romský/sociálně vyloučený žák, přístup pedagoga, angažovanost

Keywords in English

Roma / socially excluded pupil, pedagogical approach, engagement

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 6/6/2019 06:48, Eva Nyklová

Abstract

V originále

Vzdělávání romských a sociálně vyloučených romských žáků je v České republice dlouhodobě věnována pozornost všech aktérů podílejících se na přípravě a tvorbě strategických vzdělávacích dokumentů. Současný stav vzdělávacích výstupů dotčených žáků je navzdory očekávání plynoucích z deklarovaných cílů jen málo účinný. Úroveň školní úspěšnosti těchto žáků tak mnohdy závisí především na osobnosti pedagoga. Jeho výrazná role v kontextu vzdělávání žáků je opakovaně stvrzována výsledky pedagogických výzkumů realizovaných v této oblasti. Na to, jaké jsou rozdíly v pedagogy aplikovaných přístupech, se zaměřuje také náš výzkum. Teoretickou a empirickou analýzou přístupů pedagogů chceme sestavit holistický obraz reality popisující přístupy pedagogů k romským a exkludovaným žákům ve vzdělávání na základní škole. Hlavní důraz přitom klademe na pedagogickou angažovanost, kterou vnímáme jako velmi důležitou, smysluplnou a potřebnou.

In English

The education of Roma and socially excluded pupils in the Czech Republic has been at the center of all actors involved in the preparation and creation of strategic educational documents for a long time. The current state of educational outcomes of mentioned pupils is only a little effective despite of the expectations of the declared goals. The level of school success of those pupils often depends mainly on the personality of the teacher. His significant role in the context of pupil education is repeatedly confirmed by the results of pedagogical research carried out in this area. Our research focuses on the differences in approaches applied by teachers. We want to compile a holistic picture of school reality describing teachers' approaches to Roma and excluded pupils in primary school education, by using theoretical and empirical analysis of teacher´s approaches. The main accent is put on teacher´s engagement, which we perceive as very important, meaningful and necessary.