D 2019

Přístupy pedagogů a asistentů pedagoga z perspektivy kvantitativně orientované sondy.

NYKLOVÁ, Eva a Martin KALEJA

Základní údaje

Originální název

Přístupy pedagogů a asistentů pedagoga z perspektivy kvantitativně orientované sondy.

Název česky

Přístupy pedagogů a asistentů pedagoga z perspektivy kvantitativně orientované sondy.

Název anglicky

Approaches of Teachers and Teachers' Assistants from the Perspective of a Quantitatively Oriented Probe.

Autoři

NYKLOVÁ, Eva a Martin KALEJA

Vydání

Rodina, škola a přátelé na cestě ke kvalitnímu společnému vzdělávání, 2019

Další údaje

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizace

Slezská univerzita v Opavě – Repozitář

Klíčová slova česky

romský/sociálně vyloučený žák, pedagogický přístup, angažovanost

Klíčová slova anglicky

Roma / socially excluded pupil, pedagogical approach, engagement

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno

Návaznosti

CZ.02.3.61/0.0/0.0/15_007/0000239, projekt VaV.
Změněno: 6. 6. 2019 06:22, Eva Nyklová

Anotace

V originále

Vzdělávání romských a sociálně vyloučených romských žáků stojí dlouhodobě v centru zájmu aktérů podílejících se v České republice na přípravě a tvorbě strategických vzdělávacích dokumentů. Navzdory očekávání plynoucích z deklarovaných cílů je současný stav vzdělávacích výstupů dotčených žáků jen málo účinný. Školní úspěšnost těchto žáků tak mnohdy závisí především na osobnosti pedagoga, jehož výraznou roli v kontextu vzdělávání žáků potvrzují výsledky pedagogických výzkumů realizovaných v této oblasti. Na rozdílnost v pedagogy aplikovaných přístupech se zaměřuje také náš výzkum. Teoretickou a empirickou analýzou pedagogických přístupů chceme sestavit holistický obraz reality popisující přístupy pedagogů k romským a exkludovaným žákům ve vzdělávání na základní škole. Hlavní důraz přitom klademe na pedagogickou angažovanost, kterou vnímáme jako velmi důležitou, smysluplnou a potřebnou.

Česky

Vzdělávání romských a sociálně vyloučených romských žáků stojí dlouhodobě v centru zájmu aktérů podílejících se v České republice na přípravě a tvorbě strategických vzdělávacích dokumentů. Navzdory očekávání plynoucích z deklarovaných cílů je současný stav vzdělávacích výstupů dotčených žáků jen málo účinný. Školní úspěšnost těchto žáků tak mnohdy závisí především na osobnosti pedagoga, jehož výraznou roli v kontextu vzdělávání žáků potvrzují výsledky pedagogických výzkumů realizovaných v této oblasti. Na rozdílnost v pedagogy aplikovaných přístupech se zaměřuje také náš výzkum. Teoretickou a empirickou analýzou pedagogických přístupů chceme sestavit holistický obraz reality popisující přístupy pedagogů k romským a exkludovaným žákům ve vzdělávání na základní škole. Hlavní důraz přitom klademe na pedagogickou angažovanost, kterou vnímáme jako velmi důležitou, smysluplnou a potřebnou.

Anglicky

The education of Roma and socially excluded pupils has been at the center of interest of strategic educational documents in the Czech Republic for a long time. Despite of the expectations of the declared goals, the current state of educational outcomes of mentioned pupils is only a little effective. The school success of these pupils often depends mainly on the personality of the teacher, whose role in the context of pupil education is confirmed by the results of pedagogical research realized in this area. Our research focuses on the differences in approaches applied by teachers. We want to compile a holistic picture of school reality describing teachers' approaches to Roma and excluded pupils in primary school education, by using theoretical and empirical analysis of pedagogical approaches. The main accent is put on pedagogical engagement, which we perceive as very important, meaningful and necessary.