D 2019

Pedagogické koncepce 19. století a dnešní vzdělávání dospělých

BENEŠ, Milan

Basic information

Original name

Pedagogické koncepce 19. století a dnešní vzdělávání dospělých

Name in Czech

Pedagogické koncepce 19. století a dnešní vzdělávání dospělých

Name (in English)

Pedagogical approaches of the 19th century and adult education today

Authors

BENEŠ, Milan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Prešov, Teória a prax edukácie dospelých. Andragogické vedecké štúdie, p. 26-36, 11 pp. 2019

Publisher

Prešovská univerzita v Prešove

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

electronic version available online

References:

URL

RIV identification code

RIV/46358978:_____/19:00000029

Organization

Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository

ISBN

978-80-555-2218-0

Keywords (in Czech)

Individuální - sociální - státní pedagogika; dějiny pedagogiky; vzdělávání dospělých

Keywords in English

Individual - social - state pedagogy; history of pedagogy; adult education

Tags

Reviewed
Changed: 27/5/2019 12:14, Milan Beneš

Abstract

ORIG EN

V originále

V 19. století vznikající vědecká pedagogika netvořila nějaký myšlenkový monolit. Vedle sebe existovaly rozdílné směry, které je možné klasifikovat podle různých kritérií. V tomto příspěvku představujeme koncepce individuální, sociální a státní pedagogiky. Cílem je konfrontace s dnešním pojetím vzdělávání dospělých. Přitom se ukáže, že každý z těchto směrů zanechal v dnešním vzdělávání dospělých stopy.

In English

The field of educational science emerging in the 19th century did not constitute any fixed intellectual framework. Rather, there were different trends existing next to each other that can be classified according to a variety of criteria. This paper intends to introduce the constructs of individual, social and state pedagogy. The aim is confronting them with the current concept of adult education while showing that each of the lines mentioned above left their mark in education of adults as we know it today.
Displayed: 10/5/2025 11:53