C 2018

Andragogická etika z pohledu teorií profese a organizace

BENEŠ, Milan

Basic information

Original name

Andragogická etika z pohledu teorií profese a organizace

Name in Czech

Andragogická etika z pohledu teorií profese a organizace

Name (in English)

Ethics in andragogy from the perspective of the theory of professions and organisation

Authors

BENEŠ, Milan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Banská Bystrica, Andragogická etika v teórii a praxi vzdelávania dospelých, p. 59- 68, 10 pp. 2018

Publisher

Beliaum

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Chapter(s) of a specialized book

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/46358978:_____/18:00000028

Organization

Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository

ISBN

978-80-557-1514-8

Keywords (in Czech)

Profesní etika; andragogická etika; etické kodexy; profesní etika a hodnoty organizace; heterogenita andragogických povolání; regulovaná povolání

Keywords in English

Professional ethics; ethics in andragogy; codes of ethics; corporate conduct and values; heterogeneity of professions in andragogy; regulated professions

Tags

Reviewed
Changed: 19/5/2019 16:29, Milan Beneš

Abstract

V originále

Andragogická etika se v posledních letech stala frekventovaným tématem. Oproti diskuzi o profesní etice v regulovaných povoláních jako sociální práce nebo učitelství je v andragogice situace složitější. Předložený příspěvek využívá poznatky profesních teorií, sociologie, teorií organizace a dostupné empirické poznatky k etickým problémům v oblasti vzdělávání dospělých. Cílem je ukázat, že prosazení univerzální profesní etiky je v případu vzdělávání dospělých velmi nepravděpodobné.

In English

In recent years, ethics in andragogy has become a much frequented topic. Compared with the debates on professional ethics in regulated professions such as social work or teaching, the situation is more complex in andragogy. The present paper makes use of knowledge gained in the field of profession theories, sociology and theories of organisation, as well as available empirical findings relating to ethical problems in adult education. The aim is to show that in the case of adult education, any universal professional ethics are very unlikely to enforce.