Přehled o publikaci
2018
Sociopolitické změny, povstání, převraty, revoluce a jejich předcházení: pokus o rekonstrukci Aristotelovy koncepce
NOVÁK, MiroslavZákladní údaje
Originální název
Sociopolitické změny, povstání, převraty, revoluce a jejich předcházení: pokus o rekonstrukci Aristotelovy koncepce
Název anglicky
Sociopolitical changes, uprisings, coups, revolution and their prevention: Attempt to reconstruct Aristotle's concept
Autoři
NOVÁK, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Acta Politologica, Praha, 2018, 1803-8220
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50601 Political science
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/27590101:_____/18:00000004
Organizace
CEVRO Univerzita, z.ú. – Repozitář
EID Scopus
2-s2.0-85046727419
Klíčová slova anglicky
Arisotle; socio-political changes; revolution
Změněno: 25. 4. 2019 15:26, Doc. PhDr. Miloš Brunclík, Ph.D.
V originále
Článek se pokouší o rekonstrukci a vysvětlení Aristotelovy koncepce socio-politických změn, resp. revolucí. Argumentuje, že řada myšlenek, která jsou obecně spojovány se jmény pozdějších autorů (např. Marx, Tocqueville či Locke), se projevuje již u Aristotela.
Anglicky
This article seeks to „reconstruct”, synoptically arrange and explain Aristotle's conception of socio-political changes, coups, uprisings, revolutions and their prevention, which is „chaotically” (Pierre Pellegrin) presented in the book V. of Politics. It is argued that a number of ideas that are commonly associated with Modern Age authors, such as Niccolo Machiavelli, John Locke, Alexis de Tocqueville, Karl Marx and in the early 20th century Max Weber, for instance, appeared much earlier with Aristotle. Aristotle builds on a vast documentation and comes from an analysis of equalities and inequalities. His conception of socio-political development is not cyclical (which is the case of Artistotle's great teacher Plato), but linear. Among political regimes Aristotle attributes a special position not only to democracy in ancient rendition, but above all to politeia in its own sense, which corresponds to our representative democracies to a large extent.