Přehled o publikaci
2019
Metodologické pojednání o výzkumu studijní neúspěšnosti v terciárním vzdělávání
KALEJA, MartinBasic information
Original name
Metodologické pojednání o výzkumu studijní neúspěšnosti v terciárním vzdělávání
Name in Czech
Metodologické pojednání o výzkumu studijní neúspěšnosti v terciárním vzdělávání
Name (in English)
Methodological Approaches In Research Of Study Failure In Higher Education
Authors
KALEJA, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
první. Opava, Multidimenzionální proporcionalita studijní neúspěšnosti a její vybrané kontexty v terciárním vzdělávání. Recenzovaný sborník příspěvů z mezinárodního konferenčního workshopu. p. 25-35, 119 pp. 2019
Publisher
Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Proceedings paper
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
electronic version available online
Organization
Fakulta veřejných politik v Opavě – Slezská univerzita v Opavě – Repository
ISBN
978-80-7510-329-1
Keywords (in Czech)
výzkumný projekt; studijní neúspěšnost; vysoká škola; vzdělávání; student
Keywords in English
research project; study failure; university;student
Tags
International impact, Reviewed
Changed: 13/5/2019 08:19, Jana Tamfalová
V originále
Příspěvek se zaměřuje na metodologické pozadí výzkumného problému týkajícího se studijní neúspěšnosti ve vysokoškolském vzdělávání. Svým obsahem pojednává o společenském vývoji v této oblasti. Naznačuje význam a vliv dosaženého vzdělání v životní trajektorii člověka. Autor textu objasňuje rámec interpretační výzkumné strategie, zmiňuje okolnosti, které v průběhu realizace výzkumu musí být uzpůsobeny, pozměněny a kriticky je uvádí do diskurzu sociální reality.
In English
The paper focuses on the methodological background of the some research questions about study failure in higher education. Its content deals with a specific development in this area. It discuss the meaning and influence of educational attainment in a human life trajectory. The author of the text clarifies the framework of the interpretative research strategy, and mentions the circumstances that must be adapted, optimalised and critically introduced into the social reality discourse during doing the research.