D 2019

Metodologické pojednání o výzkumu studijní neúspěšnosti v terciárním vzdělávání

KALEJA, Martin

Basic information

Original name

Metodologické pojednání o výzkumu studijní neúspěšnosti v terciárním vzdělávání

Name in Czech

Metodologické pojednání o výzkumu studijní neúspěšnosti v terciárním vzdělávání

Name (in English)

Methodological Approaches In Research Of Study Failure In Higher Education

Authors

KALEJA, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

první. Opava, Multidimenzionální proporcionalita studijní neúspěšnosti a její vybrané kontexty v terciárním vzdělávání. Recenzovaný sborník příspěvů z mezinárodního konferenčního workshopu. p. 25-35, 119 pp. 2019

Publisher

Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

electronic version available online

Organization

Fakulta veřejných politik v Opavě – Slezská univerzita v Opavě – Repository

ISBN

978-80-7510-329-1

Keywords (in Czech)

výzkumný projekt; studijní neúspěšnost; vysoká škola; vzdělávání; student

Keywords in English

research project; study failure; university;student

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 13/5/2019 08:19, Jana Tamfalová

Abstract

V originále

Příspěvek se zaměřuje na metodologické pozadí výzkumného problému týkajícího se studijní neúspěšnosti ve vysokoškolském vzdělávání. Svým obsahem pojednává o společenském vývoji v této oblasti. Naznačuje význam a vliv dosaženého vzdělání v životní trajektorii člověka. Autor textu objasňuje rámec interpretační výzkumné strategie, zmiňuje okolnosti, které v průběhu realizace výzkumu musí být uzpůsobeny, pozměněny a kriticky je uvádí do diskurzu sociální reality.

In English

The paper focuses on the methodological background of the some research questions about study failure in higher education. Its content deals with a specific development in this area. It discuss the meaning and influence of educational attainment in a human life trajectory. The author of the text clarifies the framework of the interpretative research strategy, and mentions the circumstances that must be adapted, optimalised and critically introduced into the social reality discourse during doing the research.