D 2018

Inkluze a integrace. Pedagogické, andragogické, sociologické a normativní pojetí

BENEŠ, Milan

Basic information

Original name

Inkluze a integrace. Pedagogické, andragogické, sociologické a normativní pojetí

Name in Czech

Inkluze a integrace. Pedagogické, andragogické, sociologické a normativní pojetí

Name (in English)

Inclusion and integration. Pedagogical, andragogical, sociological and normative conception

Authors

BENEŠ, Milan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Banská Bystrica, Andragogické študie 2018, p. 299-308, 10 pp. 2018

Publisher

Belianum

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/46358978:_____/18:00000021

Organization

Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository

ISBN

978-80-557-1500-1

Keywords (in Czech)

Integrace; inkluze; sociální politika; inkluzivní pedagogika a andragogika; inkluze a sociologie

Keywords in English

Integration; inclusion; social policy; inclusive pedagogy and andragogy; inclusion and sociology

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 7/4/2019 14:14, Milan Beneš

Abstract

ORIG EN

V originále

Inkluze je poměrně nový pohled na začleňování jednotlivců a skupin do vzdělávacího systému. Pojem inkluze nahrazuje dříve používaný pojem integrace, přitom je často chápán jako nějaká vyšší a morálně hodnotnější forma dřívější integrativní pedagogiky a andragogiky. Tento příspěvek se zabývá upřesněním obou pojmů a jejich vztahu, přitom využívá i historické a sociologické poznatky. Jeho cílem není posuzovat záměry inkluze ani dosavadní skutečný přínos inkluzivních opatření. Zaměřuje se především na některé rozpory a nedořešené otázky dnešního pojetí inkluzivní pedagogiky a andragogiky.

In English

Inclusion is a relatively new perspective on integrating individuals and groups into the educational system. The concept of inclusion replaces the previously used concept of integration, which is often understood to be a higher and morally more valuable form of prior integrative pedagogy and andragogy. This report focuses on clarifying both terms and their relationship, using historical and sociological knowledge. Its aim is not to consider the goals or actual benefits of inclusive measures. It focuses primarily on some contradictions and unresolved issues of today's concept of inclusive pedagogy and andragogy.
Displayed: 10/5/2025 16:58